A ...Nyitott Múzeum... Együttműködés, részvétel, társadalmi múzeum című kézikönyv és az azonos című weboldal az elmúlt évben a MaDok-program kiadásában jelent meg és a részvétel és együttműködés (társadalmi) múzeumi lehetőségeit és gyakorlatait vizsgálja.
A kötet címének elején és végén látható hármaspont ezúttal nem a gondolat befejezetlenségére utal, hanem olyan múzeumi projektekre, amelyek be- és kimenete is nyitott: a kutatásban, a gyűjtemény feldolgozásában, a kiállítások létrehozásában és interpretációjában egyaránt számítanak a közönségre, közösségekre.
A kötetben és a honlapon kibontakozó fogalmi háló, szócikkek, esettanulmányok, interjúk, kritikák szerepelnek, amelyek a részvételre és együttműködésre épülő múzeumi gyakorlatokat vizsgálják. Mindez nem csupán a kötet címében és témájában, hanem a megvalósításában is teret kapott. A három és fél éves módszertani alapkutatásban Frazon Zsófia projektvezető mellett több intézmény, tudományos terület képviseltette magát a kutatásban Foster Hannah Daisy, Gadó Flóra, Hermann Veronika, Illés Péter, Schleicher Vera, Szakács Eszter, Toronyi Zsuzsanna és Wilhelm Gábor személyében, miközben munkájukat meghívott szerzők és kommentálók tették teljessé.
A kötet szócikkei és esettanulmányai kommentáron és kritikán alapuló - ugyancsak az együttműködésre épülő, a projekt során kifejlesztett - diszkurzív írás módszerével készültek. Ennek köszönhetően olyan komplex kézikönyv született, amely amellett, hogy összegzi, elemzi az eddigi részvételre és együttműködésre épülő muzeológiai folyamatokat, minden bizonnyal meg is újítja azokat.
A most kitüntetett kézikönyv és a hozzá kapcsolódó projekt olyan múzeumtudományi eredmény, amely alapvetően befolyásolhatja, inspirálhatja a magyar muzeológiát.
A Szépművészeti Múzeum által alapított múzeumi szaklap kilencedik alkalommal ítélte oda díját. Az alapítók a díjjal a magyar múzeumi szakmából minden évben olyan szakember munkáját ismerik el, aki a magazin szellemiségével összhangban előremutató, új- és korszerű szemlélettel alkotott a maga szakterületén.