?A fő témája a mit, hogyan és miért kérdésekre adandó válaszok lesznek, minden dizájnernek fel kell tudnia tennie ugyanis ezeket a kérdéseket, hiszen abban a vizuális dzsungelben, amelyben élünk, amely közepette naponta mozgunk, a legtöbb üzenetet észre sem vesszük, vagy ha néhányat mégis, mindig csak a legjobbra emlékezünk. A színtiszta ötletesség, az egyedülálló vonzerő és a helyi kultúrához fűződő szoros kapcsolat a jó grafika kulcsa. Azt hiszem, egy sikeres plakátnak egyszerre kell érdekesnek, hatásosnak és könnyen érhetőnek lennie, ami szinte azonnal eljuttatja a hordozott üzenetet a nagyközönséghez? ? mondta el Kari Piippo a workshop előtt a találkozóról.

 

?A legeredetibb ötletek a gyermekkorból származnak, ha azonban valaki a különböző trendeket követi a belső hang helyett, elveszíti saját hitelességét? ? vallja a finn művész, aki az alkotótársakkal, tehát a workshopra érkezőkkel közös veszprémi kiállítás címét is ennek megfelelően határozta meg: Gyermekkorom. Közösen állítanak ugyanis ki a Művészetek Háza Veszprémben, ahol a plakátok az október 10-ei megnyitót követően egy hónapig, november 10-ig látogathatók.

 

Minden grafikusnak jól kell ismernie azt a célt, amelyet kommunikál a plakátján keresztül ? véli a finn művész ?, hiszen kommunikátorként nagyon is fontos szerepet töltenek be egy-egy üzenet átadásában. ?Meg kell érteniük, hogyan lehet az emberekhez szólni, és ők miként reagálnak az egyes elemekre? ? fogalmazott. Elismerte, hogy a megbízók érdekei fontos tényezői a plakátkészítésnek, a tervezők mégsem feledkezhetnek meg arról, hogy eredeti, bátor ötletekkel álljanak elő, és többet nyújtsanak, mint amit elvárnak tőlük.

 

Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész csodálatos, szemet kápráztató grafikáit mutatta be a közönségnek a workshopon, amelyet nagy érdeklődés kísért. Az egyik dán fiatallal arról is beszélgettek, mely munkáit láthatta Dániában a külföldi művész.

 

Bár a két művész stílusa különböző, hiszen Orosz István az aprólékos, részletgazdag munka híve, Kari Piippo viszont a letisztult formáknak adózik tisztelettel, igen jó barátságot ápolnak egymással. Utóbbi ráadásul az utóbbi évtizedekben olyan gyakran járt Magyarországon, hogy Orosz István szerint munkáiban ma már könnyen észrevehető a közép-európai hatás.

 

Orosz István elmondta: sajnos Európában nincs hagyománya a művészeti workshopoknak, miközben Dél-Amerikában, ahol több hasonlót is tartott, sportcsarnokokat töltenek meg a hasonló rendezvények. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanító művész arra buzdítja a fiatalokat, hogy minél több lehetőséget ragadjanak meg világképük kitágítására, és egyre több alkotási technikát és nézőpontot sajátítsanak el. Elmondta: bár a mai fiatalok nehezebben nyúlnak a hagyományos eszközökhöz, közben biztosabban teszik ugyanezt a digitalizáció eredményeivel, ami nem jelent minőségi romlást a teljesítményben.

 

Kari Piippo plakátkiállítása október 28-ig tekinthető meg a szentendrei MANK Galériában.

 

Takács Erzsébet

Fotó: Csákvári Zsigmond