Bartl József 1972-től a Szentendrei Régi Művésztelep megválasztott tagjaként kapcsolódott be Szentendre sokrétű művészeti életébe, olyan mesterek támogatásával, mint Kmetty János és Ilosvai Varga István. Nagy hatást azonban mégsem a posztnagybányai törekvések gyakoroltak rá, hanem a Korniss Dezső és Bálint Endre által képviselt képépítő módszer. Bartl a népművészeti gyűjtő utakon megismert népi tárgyak díszítőmotívumait (tímárjel, szív, tulipán, kereszt, baba) jeleníti meg festményein, az autentikus közegükből kiszakított jelképeket sajátos geometrikus rendszerbe helyezi, és ezáltal egyfajta szimbólumtárat vagy ?jelképkatasztert? hoz létre belőlük.
Bartl József: A brillantrózsa útja, 1977 |
Az egész életművön végigvonuló jelek-szimbólumok egyetemes nyelven kommunikálnak, eredetük mégis a magyar népművészethez kapcsolható. A kiállítás címéül választott Jel-Tranzit kifejezés a mozgó, örökösen haladó, dinamikusan változó jelkapcsolatokra és szimbólumasszociációkra utal, melyek megértése vezethet a Bartl-művek kognitív befogadásához.
A kiállítás az életmű főbb periódusainak bemutatásán túl felvázolja azt a következetesen épülő, töretlen gondolati ívet is, mely az egyes korszakokat összeköti és egységbe foglalja. A tárlat megrendezésével ismét a szentendrei művészet egyik karakteres arcélét rajzoljuk meg, olyasvalakiét, aki folytatója és megújítója a szentendrei festészeti hagyományoknak.
A kiállítás a Ferenczy Múzeumból, valamint más közgyűjteményekből kölcsönzött festmények, magángyűjteményekben őrzött művek, továbbá a művész birtokában lévő alkotások bemutatását tűzi ki célul. Az életművet a műfaji sokszínűség jellemzi, a festmények mellett, szitanyomatok, falikárpitok, szobrok, üvegmozaikok is helyet kapnak a kiállításon. Az életút megismerését segíti egy 2012-ben készült riportfilm is. A tárlat katalógusa egy átfogó, elemző tanulmányt, a művész részletes életrajzát és kiállításjegyzékét, valamint valamennyi korszakából a legjelentősebb műveket tartalmazza.
A kiállítás kurátora Kopin Katalin művészettörténész.
A kiállítás 2013. január 27-ig tekinthető meg.
(Forrás, fotó: MűvészetMalom)