A Magyar Képzőművészeti Egyetem restaurátorhallgatóinak diplomamunkáit felsorakoztató kiállítás nyílt Kő papír, freskó címmel a Magyar Nemzeti Múzeumban.


restaurator2_600x395.png
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A kiállítás fő üzenete évről-évre azonos, azonban a bemutatott műtárgyak - a képzés jellegéből adódóan - nagyon változatosak és alkalmanként különbözőek. Az idei tárlat címe az anyagok sokféleségére utal. A sor pedig folytatható: üveg, porcelán, ezüst, mészkő, celluloid, papírmasé, acél, tempera, csont, akrilfesték, korall, selyembársony, kovácsoltvas, farostlemez, rozmáragyar és különféle drágakövek - ezek mind felfedezhetőek a kiállítótérben.

A Megmentett műkincsek kiállítássorozat idei tárlatán olyan műtárgy-különlegességek is megismerhetőek, mint a Szépművészeti Múzeum 1500 körülre datált, nagyméretű freskói vagy az Iparművészeti Múzeum által őrzött, az Esterházy-kincsárba tartozó, drágakövekkel díszített pallos. Restaurátorszemmel azonban ugyanennyire érdekes egy könyvkötőmester által készített glóbuszasztal, egy kortárs grafika, egy kivehetetlenül sötét alak egy festett cégéren vagy egy 129 elemből összeállított kovácsoltvas lámpaszerkezet.


restaurator_600x314.png
Forrás: magyarmuzeumok.hu

A kiállítás a felfedezésről, megismerésről szól. Láttatja, hogy a restaurátorok nem csupán művészek, jó kezű szakiparosok. Egyre fontosabb, hogy tudományos ismeretanyag is társul az amúgy magas színvonalon kivitelezett munkákhoz, amelyben a művészi szándékkal nagyon óvatosan kell bánni. A műtárgyakon végzett beavatkozások nem lehetnek ötletszerűek, a kreativitásra való igényt a tervezésbe, a kísérletezésbe kell átirányítani.

A Nemzeti Múzeum Pulszky-termébe lépve egy különleges szakma titokzatossága bontakozik ki az érdeklődők előtt. Hagyomány, hogy a kiállított tárgyak mellett elhelyezett ismertető tablók végigkísérik a látogatót a restaurálás teljes folyamatán, így érzékelhetővé válik a restaurátori feladatok összetettsége. Emellett a kurátorok manapság már többféle lehetőséget is kihasználnak ismeretátadásra, így mozgóképpel is bemutathatnak egy-egy érdekesebb munkafolyamatot és digitális rekonstrukciók is láthatók, elősegítve olyan műtárgyak értelmezését, amelyek töredékesen maradtak fenn, mint a színes habán kályhacsempék, vagy elvesztették egykori színeiket, mint a Szentháromság mészkőszobor.

A kiállítás 2019. szeptember 1-ig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeum Pulszky-termében.