A múzeum Üllői úti főépületének rekonstrukciója idején különösen fontos, hogy a közönség is kapcsolatban maradjon a gyűjteménnyel. A Körforgásban című sorozat keretében ezért az IMM arra kér fel kortárs dizájnereket, hogy a múzeum gyűjteményéből válasszanak ki egy tárgyat, tárgycsoportot, és arra reflektálva hozzanak létre saját dizájnt ? mondta el a tárlat csütörtöki sajtóbemutatóján Horváth Judit kurátor.

A sorozat 2018 szeptemberében indult az Artista Stúdió kiállításával a Városligeti Fasorban akkor újranyílt Ráth György-villában. A Körforgásban második kiállítója Maria Jeglinska lengyel dizájner, aki egy Mikó Sándor által 1969-ben tervezett karosszéket választott inspirációs forrásként. A kiállításban is látható szék az egykori Bem rakparti Te+Én eszpresszó berendezési darabja volt.

Maria Jeglinska Mikó Sándor munkájából kiindulva sajátos hangulatú térelválasztó falakat tervezett, melyek kerekeiken mozgathatók a térben, a hozzájuk megalkotott kiegészítők pedig még játékosabbá teszik őket. Az alkotó elmondása szerint a felkérés számára is izgalmas lehetőség volt, hiszen a dizájnerek általában konkrét megrendeléseken dolgoznak, most azonban maga választhatta ki, melyik darabot gondolja tovább az IMM gyűjteményéből.


1969_ben_miko_sandor_altal_tervezett_karosszek__copy__600x400.png
A Mikó Sándor által tervezett karosszék

 

Agnieszka Jacobson-Cielecka, a kiállítás társkurátora kiemelte, hogy a Körforgásban sorozat kapcsán megszületett tárgyak maguk is a gyűjtemény részévé válnak. A kiállításnak fontos része a dizájnt mint gondolkodási folyamatot bemutató film is, amely a látogatók számára betekintést enged a Maria Jeglinskával folytatott munka kulisszái mögé is.

Az Iparművészeti Múzeum nem először működik együtt lengyel dizájnerekkel, a Ráth György-villa kertjében például a 2018. őszi Design Hét keretében állították fel Pawel Grobelny padját.

A péntektől látható kiállítás az IMM és az Adam Mickiewicz Intézet közös szervezésében, a Polska 100, a lengyel függetlenség visszaszerzésének százéves évfordulója alkalmából rendezett nemzetközi programsorozat keretében valósult meg.

Maria Jeglinska 1983-ban született Fontainebleau-ban, majd családjával Varsóba költözött. 2007-ben diplomázott az École cantonale d'art de Lausanne (ECAL) ipari formatervezés szakán. Az IKEA Foundation ösztöndíjának köszönhetően a Galerie kreónak (Párizs), Konstantin Grcicnek (München) és Alexander Taylornak (London) dolgozhatott; 2010-ben megalapította Design & Research nevű irodáját Londonban.


maria_jegli__ska_1__copy__600x400.png
Maria Jeglinska
Számos megrendelésnek tesz eleget az ipari formatervezéstől a kiállításdizájnon át a kutatás alapú projektekig. Megrendelői közé tartozik a Ligne Roset, a Kvadrat, az Actus, a Vitra, az 1882 Ltd, a Saint-Étienne Design Biennale és a varsói Modern Művészet Múzeuma. Munkái rendszeresen szerepelnek olyan külföldi helyszíneken, mint a Villa Noailles, az Aram Gallery, a Barbican Art Gallery, a Centre Pompidou Metz és a Triennale di Milano.

2012 októberében a Ways Of Seeing/Sitting kiállítás kurátora és dizájnere volt a Lódz Design Festivalon. 2016 szeptemberében a lengyel pavilon társkurátoraként és dizájnereként vett részt a London Design Biennalén. 2018-ban kinevezték a lengyelországi Arena Design Fair kreatív igazgatójának.

Maria Jeglinska kiállítása június 9-ig látható a Ráth György-villában.

Fotók: Csákvári Zsigmond/Kultúra.hu