734469_168058390010606_1899425454_n?Roma művészként alkotni szörnyű, kétélű kard? ? mondta Junghaus Tímea, az alapítvány ügyvezető igazgatója a Gallery8 Mátyás téri bázisán. Autentikusabb helyet nem is találhattak volna a kortárs roma művészek alkotásainak bemutatására, mint a roma lakosság által leginkább lakott nyolcadik kerületet. A méreteiben szerény kis kiállítótér a 2010-ben létrejött Európai Roma Kulturális Alapítvány kortárs művészeti helye, mely többek között arra vállalkozott, hogy felkarolja a tehetséges roma művészeket, teret biztosítson alkotásaik számára és a művészet világszerte közös nyelvén hívja fel a figyelmet a romákat ért diszkriminációra, valamint megpróbálja eloszlatni a velük kapcsolatos sztereotípiákat. Junghaus Tímea szerint van némi keserűség a hangzatos célkitűzésben, hiszen amikor ezt megfogalmazták, még nem lehetett sejteni, hogy ez lesz az egyedüli tér roma kortárs alkotások befogadására, tekintve, hogy a Roma Parlament teljesen destabilizálódott, illetve a 70-es évek óta rendre sikertelenül végződtek a Roma Kulturális Központra és a Roma Múzeumra irányuló törekvések. ?Tulajdonképpen ez maradt az egyetlen hely, ahol bármiféle kísérletezés lehetséges a roma kortárs művészet fogalomkörében?.

A Gallery8 létrehozása nem volt zökkenőmentes, a nyolcadik kerületi önkormányzattal való sikertelen tárgyalások és a Roma Parlament megmentésére irányuló kétségbeesett próbálkozások után ? az is tervben volt ugyanis, hogy ennek keretein belül hozzák létre a kiállítóteret ? az alapítók úgy döntöttek, inkább saját tőkéből, az önkormányzattól és minden ?nagy donortól? függetlenül, piaci alapon bérelnek helyet. ?Az alapítvány működése tulajdonképpen annak köszönhető, hogy a Kairos-díj elnyerésével elég nagy összeghez jutottam, és segítségével létrejött egy kis kortárs művészeti gyűjtemény, melyet az alapítványnak adományoztam? ? mesélte Junghaus Tímea. A Gallery8 megnyitását tovább nehezítették az egyes pályázatok ?szürreális feltételei?, melyekkel a non profit vállatok többsége megküzd. A hiányzó pénzügyi segítség végül 2012-ben érkezett meg, amikor a kiváló művészettörténész, kurátor és teoretikus Susanna Milevska elnyerte az Igor Zabel-díjat, és a szabályoknak megfelelően az alapítványt választotta ?második nyertesként?. Az adomány nemcsak azt tette lehetővé, hogy megnyissák a galériát, hanem biztosította, hogy az elkövetkező két évet a Mátyás téri kiállítóteremben tudják tölteni.


Fekete egér az Árpád-sáv előtt

A galéria jelenleg is megtekinthető kiállítása bátor lépésnek számít, hiszen a konceptuális művészet zászlója alatt igyekszik felsorakoztatni a roma művészeket; a tárgyak világától teljesen eltávolodva megmutatni, hogyan tudnak ezek az alkotók a filozófiai gondolatok, koncepciók rétegében létrehozni alkotásokat. A tárlat két installációt tartalmaz: az egyik Csokonai Lili művésznéven, elsőként a Gallery8-ban bemutatkozó fiatal képzőművész Mi roma aktivistánk című alkotása, mely egy fekete egér Árpád-sávos zászló előtt zajló mindennapjait mutatja be, aki ha úgy tartja kedve, beszáll az ?I have a dream? feliratú mókuskerekébe. A másik az angela nevű alkotó ?Dear Mr. Soros? című munkája, mely a közönséget aktív részvételre invitálja azzal a szándékkal, hogy felszabadítsa az elfojtott közléseket és üzeneteket, amelyek a roma kezdeményezések e legnagyobb támogatójának szólnak. ?Mindkét alkotás azért fontos, mert megmutatja, mi történik akkor, amikor egy roma művésznek le kell vetkőznie azokat a legfontosabb jellegzetességeket, melyeket elvár tőle a többségi művészettörténet, és amelyek miatt nem tud megnyilatkozni sem a stílus, sem a színek világában, hanem ott áll meztelenül, egyedül a saját gondolatvilágával. Ez nagyon sebezhető helyzet ? pontosan ezért választják az álnéven való megmutatkozást azt alkotók? ? fejtette ki Junghaus Tímea, hozzátéve: nagyon fontos lenne, ha roma és nem roma művészek és kurátorok között kollaborációk jönnének létre. Szerinte a roma kortárs művészetnek azért is kell teret nyújtani, mert az nagyon erősen Közép-európai invenció. Itt született meg a paradigma, itt volt rá szükség, hiszen a Közép-európai kultúrák hozták létre azt a romaképet, amelyet most a roma kisebbség alkotói újradefiniálnak.