Június 3-5. között zajlott idén rendhagyó módon a 7. Savaria Filmszemle, amelyre 117 pályamű érkezett: 49 diákfilm, 34 dokumentumfilm, 15 filmetűd, és 19 kisjátékfilm. A Fiatal alkotók kategóriájában négy METU-s alkotást is díjaztak.

A Fiatal alkotók kategória első helyezettje Venczel Zsolt mozgóképkultúra és médiaismeret alapszakunkon diplomázott hallgató Frekvencia című diplomafilmje lett, a kategória harmadik díját Fazekas Gyöngyi mozgóképművész mesterszakon készített, A narancs útlevél című diplomamunkájának ítélték.

Két különdíjat is elhoztak a METU diákjai: Papp Máté a képalkotás alapszak mozgóképkultúra és média szakirányának hallgatója Sans Idée vizsgafilmjével, valamint Sasvári Richárd mozgóképkultúra és médiaismeret alapszakon végzett hallgató Kísértés című kisfilmjével szerzett elismerést.

Venczel Zsolt: Frekvencia

Zsolt egy korábban készített interjúban mesélt az akkor frissen elkészült diplomafilmjéről:
„A diplomafilmem története egy olyan világban játszódik, ahol a hatalom betiltotta a zenét, és egy külön hatósággal kutatja fel a megmaradt zenészeket és hangszereket. A két főhős ebben a világban próbál boldogulni, és valahogy újra zenét juttatni a hétköznapi életbe. Nagy kihívás és annál is nagyobb élmény volt a forgatás, rengeteg tehetséges és szorgalmas emberrel dolgozhattam együtt, és remélhetőleg tartós kapcsolatokra tettem szert.” 

Fazekas Gyöngyi: A narancs útlevél

Gyöngyi diplomafilmje számtalan nemzetközi és hazai sikert tudhat maga mögött, legutóbb a lengyelországi Gdansk városában rendezett EUROSHORTS Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíjjal jutalmazta. Így mesélt egy interjúban a filmről:

„Egy disztópikus társadalomban játszódik, amelyben az Állam kiemeli a magánszférából a szaporodás ügyét. A férfiak számára létrehozott sorkatonasággal párhuzamosan a nők számára megteremti a soranyaság intézményét. Mesterséges megtermékenyítéssel minden, az Állam által alkalmasnak talált 18 éves nő köteles világra hozni 2 újpolgárt, eztán viszont csak az lehet anya, aki annak képezi magát: nemzetfenntartónak. Ők a fizetésüket is ezért kapják, s minden terhességet kötelesek kihordani. Aki más, civil foglalkozást választ, azt sterilizálják. A főszereplő, Fábri Annamária a soranyaság helyett a Nemzetfenntartási Minisztériumban vállalt szolgálati időt. A 20 éves szolgálat utolsó napját tölti. Határőr, ő tartja vissza azon női állampolgárok útlevelét, akik még nem vonultak be. Papíron engedélyekről dönt, a gyakorlatban a rendőrökkel vitet el, ha kitartasz a határátlépési szándékod mellett. Ha a mai napot is végigcsinálja, leszerelhet – ez áll a szerződésben, melyet a soranyaság kiváltásáért kötött. Azonban belép az ajtaján az országot elhagyni készülő Fábri Anna. Kettejük találkozásáról szól a film.”

Papp Máté: Sans Idée

Máté a képalkotás mozgóképkultúra és média szakirány hallgatója, szaktársával, Rakita Richárddal közös operatőri gyakorlatuk során készített vizsgamunkájukban a harmincas évek párizsi művészközegének hangulatát szerették volna felidézni.

Sasvári Richárd: Kísértés 

Richárd mozgóképkultúra és médiaismeret alapszakon diplomázott 2019-ben. A Kísértés című rövidfilm Mártáról, egy lelkészről szól, aki az időskori demenciában szenvedő édesanyjáról próbál gondoskodni. Egyrészt be akarja bizonyítani Istennek és a gyülekezetnek, hogy képes megbirkózni ezzel a nehéz feladattal. Azonban, ahogy közeledik fia születésnapja, rá kell jönnie, hogy nem tud ezzel egyedül szembenézni.

A film trailere itt nézhető meg.

Nyitókép: werkfotó a Frekvencia forgatásáról