A tér, amely jelképpé vált
A Kiscelli Múzeum kiállítása nagyjából 150 évet átfogva mutatja be, hogyan alakult ki az egykori agyagbányák területén az a – mai nevén – Széll Kálmán tér, melyen a fővárosiak százezrei átutaztak, ahová a budaiak lejártak, ahol naponta barátságok szövődtek és szerelmek teljesültek be.
Minden nagyvárosnak vannak kultikus helyei, melyek generációkat követően megmaradnak olyan találkozási és kiindulási pontnak, ahol az emberek otthon érzik magukat. Buda ilyen közkedvelt csomópontjának hivatalos ? valamikori és visszakeresztelt ? neve Széll Kálmán tér, a szocialista időkben a Moszkva tér nevet viselte, de a bennfentesek, helybeliek szívesen hívták a semmilyen nyelvészeti értelmezéssel nem magyarázható Kalef néven is. Ennek az elnevezésnek a megszületését mindmáig homály fedi, az azonban valószínű, hogy a fiataloknál azért honosodott meg ez a szócska, mert nem akarták a politika miatt gyűlölt Moszkva nevet nap mint nap kiejteni. Akárhogy nevezték is időszakonként a teret, érdemes ennek az időszaki kiállításnak a megtekintésével megismerni a nem mindennapi történetét.
Az időrendben haladó kiállítás alapvetően két részre osztható. Az elsőben általános történeti összefoglalást kaphatunk onnantól kezdve, amikor még agyagbányák üzemeltek a mai Széll Kálmán tér helyén, egészen a szocialista időszak kezdetéig. A második rész a múlt század utolsó három-négy évtizedére koncentrál, ebből az időszakból mutat be tárgyi emlékeket, majd a kiállítás végén felvillantja azokat a terveket, elképzeléseket, melyek a tér jövőjét határozzák meg.
Az első terem ? mert a tér alapvetően közlekedési csomópont ? a villamosközlekedés fejlődését mutatja be látványos maketteken és érdekes kísérőszövegeken. Már 1867-től ? az akkor modernnek számító ? lóvasút közlekedett innen Zugliget felé, illetve ezek a közlekedési eszközök a Lánchídon keresztül menetrend szerint átjártak a Városligetbe is. A XIX. század végén a budai hegyek kedvelt kirándulóhellyé váltak, ami egyre nagyobb forgalmat generált a mai Széll Kálmán tér környékére. Egymás után születtek meg az új sínnyomvonalak, és nagyjából harminc év múlva megtörtént a vonalak villamosítása is. A mai Retek utca végénél kialakult egy villamossínhurok, hiszen az akkori villamosoknak csak az egyik végükön volt vezetőülés, így kellett egy körpálya, amelyen megfordultak. Az 1920-as években határozták el, hogy ennek a hurok alkotta helynek önálló nevet adnak. Két történelmi név vetődött fel: Görgey Artúr és Széll Kálmán, végül ez utóbbi diadalmaskodott. Ám ez az elnevezés akkor még nem a mai térre, csak annak egy kis részletére vonatkozott, nagyjából az, ahol a Szilágyi Erzsébet fasor betorkollott a térbe. Ettől kezdve rohamos földfelszíni fejlődés indult el, amihez 1972-ben csatlakozott a metró itteni megállójának megnyitása.
A következő apró terem a tér és a környéken lakók viszonyát, életükre gyakorolt hatását mutatja be. A téren valamikor ? és egészen a XIX. század végéig ? működött két agyagbánya, ahol azoknak a tégláknak az alapanyagát nyerték, melyekből a Vár épületeit építették újjá a török kiűzése után. Később a téren ? a befagyott agyagbánya tó jegén ? üzemelt korcsolyapálya, és teniszpályák is létesültek, melyeket elsősorban a közelben lakók használtak. Kevesen tudják, hogy a teniszt népsport jelleggel az 1870-es években egy itteni klub ? a Budapesti Budai Torna Egylet ? honosította meg Magyarországon. A harmadik vitrin a helyi árusok előkerült tárgyait, bódéinak múlt századi fotóit mutatja, hisz a téren 1709 óta működött piac, melyet egy várbeli pestisjárvány kitörése miatt költöztették ide le. Ennek továbbélése a későbbi Fény utcai piac, mely bár időközben sokat változott, napjainkban is működik.
Továbbhaladva egy beugróhoz jutunk, amely falán tervrajzokat, városépítészeti koncepciókat látunk. A főváros vezetése sokszor szerette volna átépíteni a teret, de ezek nagy része korokon átívelve sem valósult meg. Annyira behálózták a teret a villamossínek, hogy egyre inkább reménytelenné vált az a régi terv is ? és soha nem is valósult meg ?, amely egy nagyméretű, növényekkel teleültetett park kialakításában gondolkodott a tér helyén.
Az első rész záró szakaszában több tucat ember alakú installáció ? rajtuk pár soros szöveggel ? emlékeztet az egykor a Széll Kálmán téren élt és dolgozott valós személyekre, hírességekre és közemberekre, művészekre és villamosvezetőkre, árusokra és sportolókra.
A kiállítás második része az egykori templom szintjén kapott helyet, központi helyen azzal a vas villanyoszlopra szerelt órával, mely jelképe volt a Moszkva térnek. Ez alatt nemcsak átsiettek az erre közlekedők, de vártak is: izgatott férfiak a barátnőjüket, lezseren öltözött srácok a haverokat. Előbb-utóbb itt mindenki megfordult, aki számított valamit a Kalefon, és ha valaki elálldogált alatta, biztos rövidesen ismerősbe botlott. Érdekesség, hogy a különböző korosztályok, a különböző érdeklődésű rétegek spontán felosztották egymás között az időpontokat, így egészen eltértek egymástól azok, akik mondjuk egy szombat délután hatkor, hétkor vagy nyolckor találkoztak itt.
A nevezetes óra tulajdonképpen az egész kiállítás ötletét adta, hiszen a tér átépítésekor megmentették a megsemmisítéstől, és ez sugallta a kiállítás megrendezését. A két oldalán a vitrinekben a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiből való tárgyak sorakoznak. Szalagos magnó, bakelit hanglemez, csővázas hátizsák, hetvenes évekbeli ruhadarabok, az egyikben metrós igazolványok és egyenruha, egykori villamostábla és turistabakancs a másik oldalon ? hogy csak párat említsünk meg belőlük. Alapvetően nem is a kiállított eredeti tárgyak érdekesek, hanem azok a történetek, melyek megestek az egyes darabhoz kapcsolódóan.
A tárgyi emlékek mellett a falakon vetített művészfotók futnak a Moszkva téri ?arcokról?, életképekről, így idézik fel a tér különböző korszakait. Ezzel szemközt több mint negyven, falra vetített rövidfilmes interjúból választhatunk, melyeket olyan hírességekkel, művészekkel, kalefos ? neves vagy köznapi ? emberekkel készítettek a múzeum munkatársai, akiket munkájuk vagy érdeklődésük a térhez kötött. Az ő megnyilatkozásaik többletinformációként szolgálnak a kiállítás tematikájához.
A kiállítás záró részében a tér építészeti, közlekedési megújítása látható. Először 2006-ban merült fel komolyan a tér átépítése, de a végső rekonstrukció csak napjainkra fejeződött be. A falakon láthatók a győztes építészcsoport tervei, de az igazi érdekesség a leendő Széll Kálmán téri modern órának a makettje. Ez várhatóan ? hasonlóan a kiállítás középpontjában lévő elődjéhez ? nemcsak az időt mutatja majd, de találkozási pontként is szolgál a jövő bármely korosztályú kalefosainak.
Készítette: Tölgyesi Tibor