
A túlélőfilmek egyik fontos szubzsánere a vadonban játszódik, ahol a könyörtelen környezetben, zord természeti elemekkel, szélsőséges időjárással vagy akár ragadozókkal küzdő elszigetelt szereplőkre fókuszál a történet. Itt kiemelten fontossá válik a természet ismerete, miközben az egyszerre gyönyörű és fenyegető vadon gyakorlatilag önálló karakterré válik. A felkészültség itt élet és halál között dönthet. A posztapokaliptikus túlélőfilmekben ezzel szemben a társadalom összeomlása és az erőforrások szűkössége kerül középpontba, és az emberi természetet boncolgatják: vajon hogyan reagálnánk, ha a civilizáció ismerős struktúrái széthullanának? Hőseik gyakran komoly morális dilemmákkal szembesülnek, akárcsak a katasztrófatúlélő-filmek szereplői.
A legtöbb túlélőfilm sikere néhány visszatérő trópusban rejlik, ilyenek például az ember kontra természet, a magányos túlélő vagy a túlélés minimális erőforrások segítségével. Az első kategóriában a természet válik a végső ellenféllé, míg a magányos farkas filmek az elszigeteltség feszültségére no és persze a találékonyságra fókuszálnak. Az improvizáció és a gyors gondolkodás elengedhetetlen: ezek a történetek szinte egytől egyig az emberi leleményességről és ellenálló képességről szólnak. Emlékeztetnek minket a szellem (és jellem) puszta erejére, és bemutatják, hogy a túlélés nem csupán fizikai, hanem mentális és érzelmi küzdelem is.
Olyan alkotásokat válogattunk, amelyeknek hősei akkor sem adták fel, amikor minden remény elveszettnek tűnt. Mert az ember sokkal több mindent képes túlélni, mint amit gondol magáról.
1. Egy lakatlan szigetet: Számkivetett (2000)
Chuck Noland egy repülőgép-szerencsétlenség után egyedül marad egy lakatlan szigeten. Minimális erőforrásokkal küzdve a túlélésért teljes elszigeteltséget él át, Tom Hanks pedig olyan meggyőző a főszerepben, hogy a film egy pontján a néző bizony hangosan fog zokogni egy labda miatt, „aki” elsodródik az óceán hullámain. Hanks ekkoriban még nem küzdött ráadásul cukorbetegséggel, így a szerep kedvéért valóban először meghízott, majd néhány hónap alatt drasztikusan lefogyott, hogy hitelesen tudja alakítani a figurát. Ha pedig nem sziget, de szintén egy tragikus repülőbaleset után (majdnem) egyedül maradt főhős: a Yann Martel bestselleréből Ang Lee által rendezett Pi élete szemkápráztató Robinson Crusoe-történet egy indiai fiúról, aki egy csónakban próbál túlélni – benne egy bengáli tigrissel.
2. Egy dühös medvét: A visszatérő (2015)
Leonardo DiCaprio Hugh Glasst alakítja, egy határvidéki férfit, aki egy majdnem halálos medvetámadás után küzd az életben maradásért. Egyedül a zord vadonban, maró bosszúvággyal: Alejandro González Iñárritu drámája több Oscar-díjat is elnyert, köztük DiCapriónak is végre-valahára meghozta a legjobb férfi főszereplőnek járó szobrocskát. Karakterének megpróbáltatásai a pszichológiai ellenálló képességet és az emberi kitartást példázzák. Ha bejön a medvetematika, akkor Anthony Hopkinst és Alec Baldwint is meg lehet nézni elveszve a hófödte rengetegben A vadon foglyaiban, ahogy egy grizzlyvel játszanak bújócskát!
3. Csapdába esést: 127 óra (2010)
Aron Ralston egyedül indul a Utah államban lévő kanyon falainak megmászására, ám elég egyetlen rossz mozdulat, megcsúszik, és olyan szerencsétlenül esik, hogy egyik karja egy sziklavájatba szorul. A fiatal hegymászó öt napot tölt ebben a helyzetben, miközben lepereg előtte az élete. Miután rájön, hogy nem számíthat segítségre, minden erejét és bátorságát összeszedve levágja a beszorult kezét. Egyedül, legyengülve a vérveszteségtől, nem sok esélye van a menekülésre. James Franco remekel Danny Boyle klausztrofób filmjében, szélsőséges érzelmi és fizikai skálát láthatunk ebben az igaz történetben.
4. Egy gyilkos járványt: 12 majom (1995)
Egy járványos film minimum elkél a listán, és akkor már legyen sci-fi: Terry Gilliam kultfilmjében a Föld népességének kilencvenkilenc százalékát elpusztította egy vírus 1997-ben. Közel negyven évvel később a túlélőkre is pusztulás vár a föld alatti világban, hacsak nem sikerül információt szerezniük a gyilkos vírusról. James Cole-ra (Bruce Willis) vár a feladat, hogy visszautazzon az időbe, megszerezze ezeket az adatokat, és megfejtse a 12 Majom Hadseregének rejtélyét, azonban hiba kerül a rendszerbe, és Cole 1996 helyett 1990-be érkezik, ahol azonnal elmegyógyintézetbe zárják: így pedig aligha fog sikerülni a küldetés.
5. A vörös bolygót: Mentőexpedíció (2015)
A Matt Damon főszereplésével készült Mentőexpedíció című filmben Mark Watney űrhajós magára marad a Marson egy kudarcba fulladt küldetés után. Nincs mása, csak az esze, az alkalmazkodóképessége és a találékonysága, hogy túléljen a bolygón. A 2016-os Golden Globe-on ez a feszültséggel teli dráma a vígjátékok mezőnyében indult, amivel Ricky Gervais műsorvezető többször is viccelt: hiszen mi is lehet térdcsapkodósabb, mint egy kietlen bolygón magányosan küzdeni az életünkért?
6. Egy repülőszerencsétlenséget: Életben maradtak (1993) / A hó társadalma (2024)
1972. október 13-án egy repülőgép – fedélzetén egy Chilébe tartó uruguayi főiskolai rögbicsapattal és kísérőivel – rossz látási viszonyok közé került, és egy vulkán hófödte csúcsába csapódott. A kettétört repülő lezuhant, a túlélők meleg ruha és élelem nélkül várták a segítséget, de a mentőosztag nyolcnapos kutatás után feladta a keresést. Az 1993-as film az emberi kitartás győzelmének igaz története, amelyből a Netflix készített egy (egyébként sokkal hitelesebb) remake-et is tavaly spanyolul, javarészt uruguayi és argentin színészekkel és részben eredeti helyszíneken: A hó társadalma. A csapat kétségbeesett döntéseket hoz a túlélés érdekében, beleértve az elképzelhetetlent, a kannibalizmust is, az etikai dilemmák pedig rávilágítanak a túlélésért folytatott küzdelem zsigeri mivoltára.
7. A posztapokalipszist: Az út (2009)
Hosszú évekkel ezelőtt Amerikát rejtélyes katasztrófa sújtotta. Megszűnt az energiaellátás, éhínség tört ki, a túlélők pedig, ahogy szoktak, egymásnak estek. Az apokaliptikus világban az erőszak az úr, bandák vették át a hatalmat. Egy apa (Viggo Mortensen) a fiával (Kodi Smit-McPhee) együtt útra kel az óceán felé egy rozoga bevásárlókocsival, amely az összes vagyonukat rejti. Egyetlen támaszuk az összetartozás, a szeretet és az emlékeik. Az út Cormac McCarthy azonos című Pulitzer-díjas regényéből készült, kísérteties hangvétele és erkölcsi kérdései a műfaj egyik legérdekesebb alkotásává teszik.
8. A csendet: Hang nélkül (2018)
És akkor jöjjön egy horror is, így a vége felé: ezúttal viszont nem a friss folytatást kapó 28 nappal később című kultikus zombifilmet emelnénk ki, hanem egy valóban dermesztően halk mozit. A Hang nélkül egy családot mutat be, akiknek totális csendben kell élniük, hogy elkerüljék a hangok alapján vadászó lényeket. Ez a hihetetlenül izgalmas túlélőthriller kézzelfogható atmoszférát teremt, a nonverbális kommunikáció ábrázolása pedig forgatókönyves bravúr, pláne új a túlélőfilmek műfaján belül.
9. A könyörtelen hegyeket: Zuhanás a csendbe (2003)
Joe Simpson és Simon Yates hegymászók valós történetét láthatjuk, akik extrém kihívásokkal néznek szembe az Andokban. Egy katasztrofális expedíció utáni küzdelmük a műfaj egyik legmegrázóbb darabjává teszi a Zuhanás a csendbe című alkotást: barátságról, a túlélési ösztönökről és az emberi akaraterő határairól mesél. Ha a film után az olvasó nem retten el a hegymászástól, a Free Solo című Oscar-díjas dokumentumfilm kötelező darab, aki pedig arra kíváncsi, mi történik az életét kockáztató hegymászók szeretteivel: a Magasságok és mélységek érzékenyen dolgozza fel a Mount Everest első magyar meghódítója, Erőss Zsolt (Trill Zsolt) eltűnésének történetét a Himalájában felesége, Sterczer Hilda (Pál Emőke) szemszögéből.
10. A saját felkészületlenségét: Út a vadonba (2007)
Listánk végén egy kakukktojás: az Út a vadonba a 22 éves Christopher McCandless igaz történetét meséli el, aki a biztos pálya helyett egy másik utat választott: önmagát keresve bevetette magát az ismeretlenbe, hogy elmeneküljön a társadalom elől. Útja a dél-dakotai búzamezőktől a Colorado folyó zuhatagain és egy kaliforniai neohippi kolónián át egészen Alaszka veszélyes vadonjáig vezette, közben pedig olyan emberekkel találkozott, akik megváltoztatták az életét, ám a szabadság utáni vágya a természettel való (vesztes) küzdelemmel ér véget. Sorsa szimbólummá vált, Sean Penn költői és szívfacsaró filmje pedig felteszi a kérdést: McCandless vajon thoreau-i lázadó volt, modern kori kalandor vagy tragikus, elveszett fiatal? Hősies utazó vagy naiv, felkészületlen idealista? A prepperek válasza borítékolható.