Papp László, Debrecen polgármestere a társulat kreatív munkájáért mondott köszönetet. A Nagyerdei Stadionban rendezett vitrinszínházi produkciókat, az Éry Franciska rendezte Hamlet előadásokat hozta fel példaként.
A két, folyamatban lévő színházrekonstrukcióról azt mondta,
az eddig Latinovits Színházként emlegetett Csokonai Fórum kapui jövő tavasszal nyílnak meg, míg a Csokonai Színház felújított épületébe 2023-ban térhet vissza a társulat és a közönség.
Két szempont határozta meg a jövő évad tervezését − mondta Gemza Péter. „Az évad első felében továbbra is a #mindenholszínház jegyében dolgozunk, bejárjuk majd előadásainkkal a városi tereket. Az évad második felét pedig ennek a színházépületnek az átadása, a Csokonai Fórum megnyitása és kulturális programokkal való megtöltése határozza meg”.
A színház igazgatója két előadást emelt ki az évad programjából: Ástor Piazzola María de Buenos Aires című tangóoperája, amit már a Csokonai Fórumban szeretnének műsorra tűzni. „Ez egy különleges zenei mű, egy igazi crossover, amely méltón képviseli mindazt, amit a Csokonai Fórum jelent majd Debrecen életében. A másik produkció, amelyet szeretnék kiemelni, Florian Zeller kortárs francia szerző A fiú című darabja, amelyet Ilja Bocsarnikovsz rendez majd. Egy olyan előadást tervezünk, amely a különböző generációk találkozóhelyévé válik majd, amelyre a szülők együtt jöhetnek tizen- és huszonéves gyermekeikkel.”
A járványhelyzet enyhülésével, május elejétől a teátrum folytatta a pandémia miatt félbeszakadt évadot. Játszották az Őszintén szólva vígjátékot, a Highlights of Hungary-jelölést kapott Hamletet, elvitték Nagyváradra Bornemisza Magyar Elektráját, DESZK@ Digital címen az online térbe készült előadásokból válogatva megrendezték a rendhagyó DESZKA-t. Bemutatták a Csikos Sándorról készült életinterjú-kötetet, a hétvégén pedig a kortárs irodalom rajongói barangolhattak a város hangulatos helyszínein, hogy ízelítőt kapjanak a világ 25 nemzetének irodalmi terméséből az Irodalom éjszakáján.
A pandémia előtt és alatt öt olyan előadás készült el, amelyeket még nem láthatott a közönség: a Szabó K. István rendezte Magyar Elektra a bemutató előtt két nappal, Az öreg hölgy látogatása pedig a próbafolyamat közepén kényszerült leállásra.
A Valcz Péter rendezésében készült Toldi filmfeldolgozása már eljutott az általános iskolák 6. osztályos tanulóihoz, de az előadást a következő évadban játssza is a színház.
Mi áll egy remekmű hátterében? Milyen körülmények között születik a darab? Ezek a kérdések foglalkoztatták Alexis Michalik angol-francia származású drámaírót, amikor az Edmondban a Cyrano keletkezéstörténetének eredt a nyomába. Keszég László rendező januárban és februárban dolgozott a társulattal, márciusban tartották a szűkkörű munkabemutatót. Az Edmondot, amely jelenleg Franciaország legnépszerűbb műve a 2021/2022-es évad során végre a közönség is láthatja majd. 2021 február elejére készült el a Finálé, amelyben a médiaipar hatásáról beszél a tőle megszokott precizitással, mélységgel Pass Andrea író, rendező. A darab premierje 2021 őszén lesz.
A Nagyerdei Szabadtéri Játékokon, augusztusban mutatják be Ilja Bocsarnikovsz rendezésében az Óz, a csodák csodája című musicalt, egy kislány hihetetlen kalandsorozatának történetét, hogy megmentse a világot és segítsen a barátain. „A színház különösen nehéz időszakában nagyon fontos, hogy beszéljünk a boldogságról és a fényről” −ezzel a mondattal kezdte az olvasópróbát Ilja Bocsarnikovsz orosz rendező, aki ötödször dolgozik a Csokonai Színházban.
A botrányos, a „bukott nő” történetek, hol így, hol úgy, mindig is részei voltak az emberiség történetén átívelő különböző koroknak, részleteikben azonban többnyire a kulisszák mögött maradtak. Ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című regénye olyan nézőpontokból meséli el az eseményeket, amelyeken keresztül egyszerre látunk bele a kor botránya különböző áldozatainak helyzetébe.
A mai színházra is reflektáló, újító szándékot sem nélkülöző produkció a MagdaFeszt nyitóelőadása lesz október 1-jén.
Shakespeare Macbethjét Verdi az emberi szellem egyik legnagyobb alkotásának nevezte. A rendkívül tudatosan építkező operát novemberben mutatják be Gemza Péter rendezésében, míg Mozart Idomeneoját, amelyet a szerző egyik fő művének tartott, már a Csokonai Fórum épületében tekinthet meg az operarajongó közönség. Az idei zenei repertoár harmadik produkciója a szürreális cselekményű tangóopera, a María de Buenos Aires, Ástor Piazzola zenéjével és Horacio Ferrer librettójával.
A Trianon utáni Magyarország sajátos történelmi és társadalmi közegét, Dódi és Cili, azaz Szabó Magda és örökbe fogadott testvére, Bogdán Cecília történetén keresztül ismerhetjük meg Szabó Magda Für Elise című regényének színpadi adaptációján keresztül. A darab kapcsán új szerepben, rendezőként találkozhat a közönség a Csokonai Színház kiváló színésznőjével, Ráckevei Annával. A színművész az évadismertető tájékoztatón hangsúlyozta, hogy nagyon sokat köszönhet Debrecennek, és reméli, hogy a rendezéssel sikerül meghálálnia a város nagylelkű támogatását.
Az orosz Ilja Bocsarnikovsz a francia Florian Zeller trilógiájának második részét, A fiút rendezi a 2021/22-es évadban, egy apa és egy problémás kamaszfiú megindító történetét.
Mit tehet az unatkozó milliomos vállalkozó feleség, ha már a férjét és a szeretőjelölteket is unja? Ezt a dilemmát igyekszik feloldani Ivan Kušan és Tasnádi István Balkán kobra című komédiája, amelyet a Nagyerdei Szabadtéri Színpadon mutat be a Csokonai Színház társulata 2022 nyarán, a szerző, Tasnádi István rendezésében.
Fotók: Máthé András /Csokonai Színház