A csütörtöki árverés előtt a műtárgyakat április óta New Yorkban, Genfben, Brüsszelben és Hongkongban állították ki.
A színész rajongóival telizsúfolt két teremben minden tétel vad versengés közepette kelt el. Az aukció csúcspontja, Raoul Dufy (1877–1953) francia fauvista festő 1906-ban készült vászna, a La baie de Saint-Adresse (A Saint-Andresse-i öböl), amelynek eladási árát 600–800 ezer euró között taksálták, 1.016.400 euróért kelt el. Eugene Delacroix francia festő egy alkotása – amely több mint negyven éve nem volt jelen a piacon – 775.100 eurós áron, az eladási ár alsó határának kétszereséért talált gazdára.
„Nem meglepő, hogy ezek a művek ilyen szenvedélyes licitálást váltottak ki. Az ösztönösen jó érzékű, lelkes gyűjtőként ismert színész a hatvanas és hetvenes években szorgalmasan vásárolt rajzokat, amelyek akkoriban nem voltak divatosak” – hangsúlyozta Arnaud Cornette de Saint Cyr becsüs.
A színész rendkívülinek minősített gyűjteményt halmozott fel. Domenico Beccafumi (1486–1551) Santo in piedi che regge una croce (Álló szent kereszttel a kezében) című műve, amelyet 50 ezer euróra becsültek, 241 ezer eurós áron kelt el. Jean-Francois Millet 19. századi francia mester Normandiai tejesasszony című rajza 216.300 eurós áron talált gazdára a becsült 100 ezer euró helyett.
„1964-ben Londonban vásároltam az első rajzomat. Az évek során olyan műveket szereztem be, amelyek el tudtak kápráztatni, szóltak hozzám és néha meg is vigasztaltak. Az életem részei voltak” – vallotta a katalógusban a 87 éves Alain Delon, aki nem vett részt az árverésen.
2007-ben Alain Delon kortárs műveken adott túl, és a Le Monde című francia napilapnak adott interjúban elmondta, hogy „gyűlöli a posztumusz eladásokat”. 2016-ban, miután eladta neves borait, óra- és fegyvergyűjteményét, hasonló sikerrel árvereztette el Rembrandt Bugatti bronzszobraiból álló gyűjteményének első sorozatát.
A kép az árverést megelőző kiállításon készült. Fotó: Ian Langsdon / AFP