A Bella Figura a jelenkor hétköznapi problémáival szembesíti a nézőt, finom humorral a konvenciókhoz való viszonyunkat, a titkok, alibik kérdését feszegeti. „Ez a komédia rögtön egy tragédiával indul: az étterem parkolójában egyik főhősünk elüti a másikat az autójával, pont a születésnapost, akit aznap este a családja ünnepelne. Innen indul Yasmina Reza Bella Figura című drámájának története, hogy aztán meg se álljon a galaxis végtelennek tűnő abszurditásáig, közben rengeteg apró tévedéssel, félreértéssel, véletlen egybeeséssel szembesülünk. Szereplőink humora azonban komoly garancia a túlélésre” – meséli Török Ferenc, a magyarországi ősbemutató rendezője.
De mi is ez a „la bella figura”? „Az olasz stílus és kultúra eszménye, az imponáló megjelenés és a megnyerő fellépés. Valójában egy olyan köznyelvi kifejezés, amely összeköti a szépséget a modorral, de az udvariassággal, a nyelvvel, a gesztussal és a helyénvalósággal is… Végül is egy egész életfilozófia. Ennek köszönhetően minden olasz, társadalmi pozíciójától és vagyoni helyzetétől függetlenül, kifogástalanul öltözik és viselkedik. Ahogy állnak, mozognak vagy akár csak ülnek: mindent végtelenül elegánsan és harmonikusan tesznek” – nyilatkozta Yasmina Reza egy interjúban.
Az írónő ebben a darabjában e – kívülről eszményinek tűnő – kép mögé betekintve fogalmazza meg a középosztályra vonatkozó kritikáját.
Egy kis baleset, egy véletlen találkozás elég, és a csodás festett vászon felfeslik, kibukkan az eltitkolt elégedetlenség, az elfojtott feszültség, az érzéketlenség, a magány, a kíméletlenség és a boldogtalanság, melyet aztán egy remek osztrigavacsora, két üveg finom pezsgő és egy marék hangulatjavító tabletta újra elfed.
Színlap és jegyek itt.
Forrás: Vígszínház. Fotók: Dömölky Dániel