Az idén tíz napot töltenek Drávatamásiban, ahova évek óta vissza-vissza tér a 8-10 fős csapat, hogy a támogatások adta lehetőségekkel élve kutassa a meder alján fekvő törökkori hajóroncsokat, az úgynevezett bödönhajókat. Ezúttal egy török szakember, Serkan Gündüz is csatlakozott a csapathoz.
A kutatás vezetője közel egy órát töltött a víz alatt az egyik bödönhajót tisztogatva, s közben újabb leletek után kutatva. Az éppen áradó folyó barnás színű, szinte szilárdnak tűnik. A partról nézve kétséges, hogy bármit is lehessen látni a mélyben. A kutatást vezető fiatalembert kérdezni sem kell: egy arasznyi a látótávolság - mondja, miután partot ér.
Egy kötelet húznak ki a hajó mellett, ahol dolgoznak, az ad támpontot és biztonságot - mondja az egyik búvár, aki a partról figyeli társát, pontosabban a társát jelző buborékokat. Tóth János Attila elmondta, hogy elsőként 1992-ben találtak itt egy bödönhajót - egy közel 10 méter hosszú, egyetlen fatörzsből kivájt facsónakot -, de a feltárás csak jóval később, 2006 augusztusában kezdődött el magyar-horvát-francia-osztrák együttműködés keretében.
A mintegy száz méter széles, 5-6 méter mély, meredek partfalú meder alján eddig 29 bödönhajót dokumentáltak, továbbá találtak egy török rézbográcsot és egy lapátkeréktengelyt is. Ezek az alkalmatosságok a középkorban fontos szerepet játszottak a folyami átkelésben, a termények szállításában - magyarázta a kutatás vezetője, hangsúlyozva: Európában kevés ehhez hasonló jelentőségű facsónaklelőhelyet tartanak számon. A drávatamási lelethez hasonló egyedül Franciaországban található, de jóval kevesebb bödönhajóval.
A mostani, rövidre szabott időben a kutatók folytatták a mára nemzetközileg is ismertté vált hajótemető dokumentálását, s megkezdték a Barcsnál talált elsüllyedt hajó feltárását. Utóbbi egy húsz méter hosszú hajóroncs, amely éppen az államhatáron fekszik. A hajó tatja még a magyar oldalon, az orra már horvát területen van. A barcsi roncs korát még nem tudták megállapítani, azonban kovácsoltvas szegei egyértelműen kizárják, hogy az utóbbi kétszáz évben készült volna.
Az előkerült deszkák arról is árulkodnak: az itt elsüllyedt hajónál különleges szegelési technikát alkalmaztak az építők. Hasonló módon készült vízi járművet eddig mindössze egyet találtak egész Európában - mondta Tóth János Attila. Jelezte: a Drávatamásiban és Barcsnál folyó kutatás meglehetősen hosszadalmas lesz, a leletek felfedezése csak a kezdete a munkának.
(Múlt-kor/MTI)