Történelmi tánctabló

Egyéb

Ezentúl, ha olyan külföldi vendégem jön, aki az átlagosnál kicsit mélyebben tervezi megismerni ezt a bűvös-zaklatott, nehezen feledő, nehezen engesztelődő népek lakta világot Bécstől Lvovig, Krakkótól Temesvárig, és érzékenységet mutat a tánc világa iránt, akkor bizonyosan elküldöm megnézni a Monarchiát. Egy olyan ambícióval készült előadásról, mint a Zsuráfszki Zoltáné, ennél nagyobb dicséretet nem lehet mondani. Grandiózus vállalkozása, a távolról egyre színtisztább aranykornak látszó félszázad (1867-1914/1918) táncszínházi eszközökkel történő, reprezentatív bemutatása sikeresen abszolváltatott.
A színlapon olvasható és nem olvasható nevek (egyszer, csak egyszer látnám már felsorolva egy néptánc-előadás előadóinak teljes névsorát a "közreműködnek" rovatban!...), vagyis az alkotói-játékosi kar létszáma közelíti a százat. E hadseregnyi ember egy egyszerre szórakoztató és elgondolkodtató, látványos és érzékeny produkció részese.
Götz Béla díszletét borostyán szegélyezte fakeretbe illesztett, hatalmas képeslap-reprodukciók uralják: brassói, selmecbányai, besztercei utcaképeket vélek felfedezni közöttük. Megjelenik az uralkodói pár arcképe is: Ferenc József és Sissi mintha a dédmama vitrinjéből emeltetett volna a színpad magasába. Zsuráfszki saját koreográfiái mellett élő és halott pályatársai remekeit is beemeli e grandiózus intarziába, gondosan vezetve a Monarchia etnikai térképén. A különféle magyar vidékek mellett osztrákok, csehek, lengyelek, gorálok, szlovákok, románok, bunyevácok, huculok, zsidók, cigányok, románok táncaival, zenéjével találkozhatunk.

monarchiadkoko20070418009.jpg
MTI Fotó: Kollányi Péter
Mozgunk társadalmi és történelmi vetületben, önálló képekben idéznek meg emblematikus műalkotásokat (Szinyeitől, Csontvárytól, Madarásztól, Izsó Miklóstól) is. Látunk nemesi bált, paraszti ünnepet és toborzót, csárdát és siralomházat. Az egyéni és a kollektív sors hajdani kulcsjeleneteit. Háborút, békét, menyasszonyt és özvegyet, pandúrt és betyárt, urat és szolgát. Zsuráfszki roppant tempóban sorolja képeit, és közben véleményt is formál; nem tolakodón, csak érzékenyen, finoman. Humorral és drámai érzékkel ábrázolja ezt a vonzó és nehezen értelmezhető kort, amely az utána következő, különféle színű poklok rémisztő tükrében valóban egyfajta édenként csillog a múló időben.

Interjúnk a koreográfussal: Képeslap a múltból, megelevenedő festmények