(MTI) - Jogerős határozatában törvénysértőnek minősítette a fogyasztóvédelmi hatóság a "barcikai ősanya" nem létező régészeti leleteire alapozott reklámot, és pénzbírsággal sújtotta a reklámkampányt megrendelő Filmsziget Művészeti Kft-t. A Megy a gőzös című film reklámkampányát tavaly októberben a sajtóban elhíresztelt álhírrel készítették elő. Az állítólagos "barcikai ősanya" leleteit valós régészeti szenzációként tálalták, hogy később a "médiahack" átvezessen a film reklámkampányába.
Sajtótájékoztató az "ásatásoknál" (fotó: Vajda János MTI)
Az MTI Zrt. még tavaly októberben reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől annak megelőzése érdekében, hogy gazdasági vagy más érdekből félrevezessék a közvéleményt, s ehhez az emberek bizalmát élvező sajtóműhelyeket, szerkesztőségeket használják fel.
A Reklámszövetség Reklámetikai bizottságának állásfoglalása szerint a kifogásolt reklámakció nem sértette meg a szövetség etikai kódexét. A testület döntésének indoklása szakmailag lényegében hatástalannak minősítette az álhír elterjesztésén alapuló reklámakciót, mert annak a bizottság szerint nem volt "...a mozifilm fogyasztóinak konkrét fogyasztói döntésével (a mozifilm megtekintésével, a mozijegy megvásárlásával) semmilyen közvetlen kapcsolata".
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Közép-Magyarországi Regionális Felügyelősége viszont helyt adott az MTI panaszának, s kimondta, hogy a Filmsziget Művészeti Kft. megsértette a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt, amely szerint "Tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhető reklámot". A hatóság döntése ellen a Filmsziget Művészeti Kft. nem fellebbezett, a kiszabott 50 ezer forintos bírságot befizette, így az elmarasztaló határozat jogerőre emelkedett.