Trafó Galéria: A nagy üzlet avagy piacképes-e az EU zászlóból varrt bevásárlótáska?

Egyéb

2010. március 10. - április 11.
Megnyitó: március 9. 19 óra
 
"A nagy üzlet" - egy nemzetközi együttműködésben születő kutatási és kiállítási projekt, amely a szövetkezetek működési modelljét alapul véve a kollektív termelésben lévő lehetőségeket vizsgálja.
 
A kiállítás címe egyrészt a rendszerváltozás éveinek egyik mozgatórugójára, a nagy üzlet ígéretére utal, másrészt a szövetkezetek eredeti küldetésére, amely az egyéni haszonszerzéssel szemben éppen a közösség és a fenntarthatóság eszméit képviseli.
 
A tagok személyes és vagyoni közreműködésén alapuló, a tőkekoncentráció helyett a kölcsönösséget és a javak demokratikus elosztását célul tűző szövetkezeti rendszer ideális modell, amelyet a volt szocialista országokban a háború utáni államosítás máig ható emléke, és a kortárs globális kapitalizmus teremtette gazdasági kényszerhelyzet foglal keretbe.
 
Tekintve, hogy fogyasztás dominálta világunkban az "üzenet" egyre inkább áruként jelenik meg, a projekt egy olyan üzlet nyitásával és üzemeltetésével indult Berlin-Neuköllnben, amely különböző európai szövetkezetek termékeit forgalmazta. A berlini tapasztalatoktól - amelyek a szövetkezeti termékek eladhatóságából fakadó "nagy üzlet" lehetőségét is igazolni látszottak - eltérően, a projekt magyarországi folytatását a múlt tanulságai és a jelen gazdaságának szorítása rajzolta át.
 
A két helyszínen: a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben és a budapesti Trafó Galériában látható kiállítások hazai kortárs művészek a témában végzett kutatásait, személyes reflexiót mutatják be.