Európában is egyedülálló tűzoltó-kiállítás nyílt az újpesti tűzoltólaktanya udvarán. A szabadtéri Tűzoltó Skanzenben kizárólag magyar gyártású és működőképes (!) járművek állnak, az idén 150 éves hazai tűzoltóság emblematikus darabjai. Kis- és nagyfiúknak, apukáknak, kisfiús anyukáknak kihagyhatatlan program.

A tűzoltóknak hatalmas kisugárzásuk van: óriási méretük, tűzpiros színük és a hozzájuk társított fogalmak – száguldás, segítségnyújtás – miatt tiszteletet ébresztenek az emberben. Ez pedig a skanzenben különösen érvényes, hiszen az itt szereplő korosodó autók már sok mindent átéltek életük során, mielőtt ebben az udvarban nyugdíjazták őket.

Az udvaron tűzcsapokkal és tűzoltótömblőkkel elkerített járdán sétálhatjuk be a területet, ahol különféle korok szép és érdekes darabjait tekinthetjük meg. Itt van például egy Csepel D-710-es autó 1959-ből, ami gömbölyű formája miatt ragadja meg a tekintetet. Szép lekerekített ívei vannak, esztétikailag is egy igazán ízléses járműről van szó. Különlegessége, hogy e járműtípust sokféle funkcióban használták fel: ezt eredetileg tehergépkocsinak szánták, de ebből a formából fejlesztették ki az Ikarusz 630-as autóbuszokat és a nyerges vonatókat is. A szivattyúk nem az autó hátuljában vannak, hanem az ülések alatt.

Csepel D-710 belülről

Izgalmas kontrasztot alkot ezzel a járművel az Ikarusz 526 típusú tűzoltóautó 1972-ből, aminek a kialakítása sokkal szögletesebb. Ezt a típust könnyűre tervezték, mivel távoli tűzesetekhez, nehéz terepviszonyok közötti mozgásra használták, ezért fontos volt, hogy gyorsan és hatékonyan tudjon haladni. A felszereléseket tároló rekeszei redőnnyel záródnak  – ezért kenyeres autónak is hívták –, az ajtaja pedig harmonikaszerűen nyílik. 

Ikarusz 526

Az 1952-es Csepel-350-es járművet vidékre gyártották a szerhiány megoldására: egy év alatt 112 darab készült el belőle. Mivel a nagy mennyiségű oltóvíz miatt erre az autóra csak a legszükségesebb dolgok fértek fel, ezért e típusból készült tömlőszállító változat és utánfutó is. Az 1957-es Csepel D-420 típus volt a legelterjedtebb fecskendő, amiből kétszáz darabot még exportáltak is. Az autó ötvözi elődei pozitív tulajdonságait, de a szivattyúja már korszerűbb a régebbi típusúakhoz képest.

1957-es Csepel D-420

Zöld színével kitűnik a sorból az 1949-ben gyártott Mávag fecskendő, amit a II. világháború utáni időszakban fellépő fecskendőhiány enyhítésére készítettek el. A jobbkormányos autót vállalati célokra használták, ezért hiába volt nagyon lassú, a feladatait el tudta látni. 1928-as az a Mávag fa alvázas tűzoltó, amelynek létraszerkezetét kézzel 30 méter magasba lehetett kitolni. Olyan tűzeseteknél volt fontos szerepe, mint az 1929-es Károly körúti tetőtűz, az Operaház, az Uránia vagy a Városháza kigyulladása.

A skanzen legrégebbi járműve az 1910-es gőzfecskendő, Kőszeghi Márton találmánya. Az 1550 kg-os szerkezetet két ló vontatta a tűz helyszínére. A tartályt 15 perc alatt lehetett felfűteni, hogy elérje a megfelelő nyomást, amivel 34 méterre jutott el a vízsugár. Jelenleg ez hazánk egyetlen működőképes gőzfecskendője.

A Béres Ferenc tűzoltó alezredes ötlete alapján megvalósult Tűzoltó Skanzen fontos hangsúlyt helyez az élményszerűségre. Az ide látogatók nemcsak információkat szerezhetnek ezekről az autókról, hanem kicsit át is élhetik azt, hogy milyen volt ezeket a járműveket vezetni. Mindegyik autóba be lehet szállni, a kormányt lehet tekergetni, a rekeszeket fel lehet nyitni. A kicsik valóban azt érezhetik, hogy ők maguk azok, akik jelen vannak a tűzeseteknél. Az egyik sarokban kialakítottak egy tűzoltótömlőkkel díszített labirintust. Kipróbálható még egy emelkedő-forgó hinta is, ami igazán nagy örömet okozhat a gyerekeknek. Az élményszerűséget fokozza, hogy a Skanzen kapuja maga is egy tűzoltóautó. Nemrégiben vonták ki a forgalomból azt a Jásznagykunhalmán szolgált járművet, amelyen keresztülhaladva juthatunk be az udvarra. 

Az autókat Szent Flórián óvó tekintete vigyázza. A tűzoltók védőszentjét ábrázoló szobrot és a körülötte húzódó székelykaput Székelykeresztúr ajándékaként kapta a múzeum. A járdát szegélyező tömlőkön a tűzoltóság életének fontos pillanataira emlékeznek, míg az egyes sarkokon a szakmához kapcsoló gyerekversek olvashatók.

A Tűzoltó Skanzen ingyenesen, előzetes bejelentkezéssel látogatható.