Az első Átlátszó Hang fesztivált 2014 januárjában a két kurátor, Horváth Balázs és Gryllus Samu ötlete nyomán szervezte meg a Trafó, a Zeneakadémia, a Budapest Music Center és a Fuga ? Budapesti Építészeti Központ. A kezdeményezéshez az elmúlt években számos szervező csatlakozott, a kezdetben négynapos fesztivál mára tizenhét naposra bővült olyan további helyszínekkel, mint a Müpa Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, Art+Cinema, Szimpla Kert, a Közép-európai Egyetem és a Stúdió K Színház. A kezdeményezéshez idén csatlakozott a Fonó Budai Zeneház, a MAMŰ Galéria, Műcsarnok és a Vakok Iskolája is.
A fesztivál célja új módszerekkel bemutatni, és ezáltal a közönséghez közelebb hozni az újzenét. Ősbemutatók mellett olyan régebbi műveket eljuttatni a magyar közönséghez, amelyek a mai szerzők számára referenciaként szolgálnak, de Magyarországon a szélesebb közönség számára kevésbé ismertek. A fesztivál elnevezése utal egyfelől a ?látható hang? oximoronja által a fesztiválprogramban kiemelten jelen lévő újzenei színház, vizuális zene és hangszeres színház műfajaival, illetve más tárművészetekkel való intenzív kapcsolatra, másfelől arra, hogy a szervezők szándéka szerint a nagyközönség számára az újzene világát ?átláthatóan? tudják bemutatni, ezáltal beavatva őket az általuk ismert zenei nyelvbe.
A magyar fellépők mellett a fesztiválnak számos külföldi vendége lesz. A francia ütőhangszeres szólista, Francoise Rivalland és a kínai szájorgona, a Sheng virtuóza, Wu Wei többek között Megyeri Krisztina számukra komponált zeneszínházi előadásának magyarországi bemutatóján vesz részt a Zeneakadémián, a fesztivál nyitókoncertjén. Sara Fernandez és Xenia Gogu hegedűművészek a berlini egyetem professzorának, Marc Sabatnak különleges, tisztahangolású műveit és átiratait ? többek között Bach szólószonátájából készült átiratát ? adják elő. Vendég lesz Grazból a fiatal zeneszerzőket és előadókat tömörítő Ensemble Schallfeld, illetve az indiai ütőhangszeren, a tablán játszó elektronikus zeneszerző, a svájci Stefan Keller is.
Először játsszák magyar előadók, a Budapest Sound Collective tagjai Dubóczky Gergely vezényletével a Müpában Georg Friedrich Haas in vain című művét, melyet Sir Simon Rattle egy interjúban a 21. század egyik első remekművének nevezett. A fesztivál kiemelt eseményei közé tartozik Dargay Marcell művének ősbemutatója, a Metrum Ensemble előadásában, a Műcsarnokban, illetve a budapesti CentriFUGA műhely indonéz hangszerekre komponált művei a FUGA-ban. A 11 éve elhunyt német zeneszerző, Karlheinz Stockhausen Kontakte című három előadóra komponált kultikus művét 1961-ben egy 24 előadót foglalkoztató színházi réteggel egészítette ki. Magyar előadók által először látható-hallható mindkét mű, a Budapest Music Centerben.
Számos ? tanároknak, gyerekeknek és minden érdeklődőnek szóló ? műhelyfoglalkozásra lehet jelentkezni. Ennek része a tavaly megkezdett, újfajta pedagógiai szemléletű ? Új-Zene-Oktatás című ? sorozat két napja is. A MAMŰ Galéria kiállításán pedig fiatal zeneszerzők és képzőművészek közös munkáit lehet megnézni és meghallgatni január 4. és 18. között.
A fesztivál eseményein részben interaktív beavató foglalkozásokkal segítik a közönséget a művek megismerésében.
Részletes program: itt.