Új művészeti szakok indulnak

Egyéb

?A digitális szobrászat a 3D nyomtatásnak és a 3D szkennelésnek köszönhetően előtérben van, ráadásul a piacvezető szoftveres megoldások új és hasznos funkciókkal bővültek? ? mesélt a digitális szobrászat szak elindításának apropójáról Selján Márk oktató. A kérdésre, hogy kiket várnak a szakra, elmondta: mindenkit, aki rendelkezik alapfokú diplomával és jártas vagy érdeklődő a művészeti területeken. Az angol nyelv ismerete természetesen fontos és az alapfokú számítástechnikai jártasság is előny. ?Egyébként a képzésen belül is igyekszünk a hallgatók aktuális igényeit és érdeklődési köreinek megfelelő ismeretanyagot beemelni? ? számolt be.

seljan_mark_250x380.png
Selján MárkForrás: matt.org.hu

A képzésben a szoftveres ismeretek és a művészi megközelítés egyaránt hangsúlyt kap. ?A kettő szerintünk nehezen szétválasztható. Gondolok itt arra, hogy az alkotói folyamatban a művészi döntés az, ami igazán kihat a végeredményre. Mi nem csupán a hogyanokra vagyunk kíváncsiak, hanem arra is, hogy miként gondolkozik és mérlegel a hallgató. A technikai tudás fontos, de azok nélkül a kompozíciós, anatómiai, tárgy- és textiltervezői ismeretek nélkül, amelyeket mi a képzés részévé tettünk, sokkal nehezebb átgondolt munkát letenni az asztalra.?

Hazánkban is számos olyan terület van, ahol fontos a gyors, kreatív és fejleszthető anyagok előállítása. Legyen szó díszletről, filmes tárgyakról, reklámokkal kapcsolatos munkákról. A 3D nyomtatással kiegészített digitális szobrászat akár saját termék megvalósítását is lehetővé teheti, tudományos területen pedig hatékonyan készíthetnek illusztrációkat a hallgatók. Ahol 3D modellezést használnak, ott gyakorlatilag az összes terület megcélozható. Környezeti modellezéstől a játékkarakterek modellezésén át a kellékek elkészítésén keresztül bármi. ?A 3D mobil applikációk területe is folyamatosan bővül. Formatervezésben a koncepciók kialakításához nyújt segítséget. Animációs- és filmes stúdiókban, kreatív ügynökségeknél, illusztrációs területen lehet legjobban érvényesülni. A terület folyamatosan fejlődik? ? mesélt arról Selján Márk, milyen területeken tudnak elhelyezkedni a náluk végzettek.

A képzés oktatói a MET (korábban BKF) berkeiből kerülnek ki. Más és más területeken dolgoznak, és ebben a képzésben összehangoltan vesznek részt. Ami mindenkiben közös, hogy erős, gyakorlatias oktatói tapasztalattal rendelkeznek. Így azonnal tudnak reagálni a kérdésekre és lényegre törően tudják átadni a tudásukat. Animációs és formatervező, festő, textiltervező és fotós egyaránt a csapat része. Olyan oktatói gárda tagjai, akik meg tudják jeleníteni alkotói gondolatmenetüket, ugyanakkor azt is, hogy ez a gyakorlatban miből áll össze.

bkf1_600x399.png
Forrás: reklamipar.hu

Kovács Zoltán a belsőépítész tervező művész képzésért felel az intézményben, elmondta, hogy az új szakirányú képzés illeszkedik a szakmai elvárásokhoz, az Magyar Építész Kamarával (MÉK) egyeztetve indítják el. Ennek megfelelően a belsőépítész tervezési területen szükség van egy olyan képzés beindítására, ami a végzett építészek számára biztosítani tudja a hiányzó belsőépítész szakmai ismereteket és a hiányzó 90 kreditet. Ezzel a képzéssel a belsőépítész szakmai ismeretek elsajátításán túl lehetőség nyílik a közbeszerzési eljárások során elvárt belsőépítész terület gyakorlására és a MÉK belsőépítész tagozati tagságra.

?A képzésre az országban 11 helyen, építész mérnök képzésben diplomát szerzett, végezettjeit várjuk. A képzés felöleli a belsőépítészet területének számos aspektusát a belső tér alakításától a tárgytervezésen keresztül az anyaghasználat és színhasználat tudatos alkalmazásáig? ? számolt be.

?Magyarországon a rendszerváltás óta most nyílt először lehetőség arra, hogy felsőoktatási szinten, ötéves képzésben lehessen belsőépítészeti ismereteket szerezni. A képzés fókuszál a középületetek tervezési területére és a tárgytervezés, tárgyépítés világára. A tanárok a BA-MA képzés területén már sokéves gyakorlattal rendelkező belsőépítészekből és építészekből állnak, akik jól ismerik a terület minden finomságát? ? mondta.

A Tipográfia szintén új szakirányú képzésként került fel a MET (korábban BKF) képzési palettájára. ?Valóban, a MET-en belül új, de a képzési terület tipográfiai felsőfokú szakképzés néven 1985 óra élt a Magyar Iparművészeti, immár pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) képzésében. Amikor onnan ide átkerültem, szinte az első napon ? nagyon kedvesen ? nekem szegezték a kérdést, vállalom-e ennek a megszüntetett képzésnek az elindítását. Persze, igent mondtam, és a BKF elvárásai szerint némi átalakítással és az amúgy is folyamatos tantárgyi frissítések után elfogadta a szenátus a szak indításának tervét. Szívem szerint ÚJ tipónak nevezném ezt a képzést, amely rímel a Bauhaus / Új Bauhaus művészettörténetileg jól ismert esetére, bár itt nem kontinensek közötti vándorlásról van szó, azért jó volna, ha ennek az oktatásnak a MET lenne Amerikája...?

A képzés már felsőfokú, vagy alapszintű végzettséget szerzett hallgatókat vár. Vagyis afféle mesterképzés jellegű oktatás keretében a tervezőgrafika e speciális területe iránt érdeklődők magas szintű képzést kapva igazi tipográfusként nyerik majd el okleveleiket, amellyel print és web design területen bőven keresettnek minősülnek.

 

?Az egész grafikai tervezésnek nincs még egy olyan lényegi eleme, mint a tipográfia. Egészen mostanáig csak ez különböztette meg a grafikát a festészettől. Különös, de mostanában belépett a képzőművészetbe is. A tipográfia művelése megkívánja mind az ösztönös megérzést, mind a technikai tudás tekintélyes mennyiségének elsajátítását. A tipográfia először érthetetlenül műszakinak tűnik, de fokozatosan felfedi lényegét. Ez ugyan lassú és a legkevésbé sem drámai folyamat, de végül nyújt akkora kielégülést, mint a rajzolás? ? idézett a szak felelőse Milton Glasertől, aki persze szintén magyar gyökerekkel is bíró nagy név a szakmában.