A számok meggyőzőek. Öt évvel ezelőtt, amikor a Filharmónia élére került, így tervezte?
Ha öt évvel ezelőtt valaki ezeket az eredményeket leteszi elém, akkor gondolkodás nélkül aláírom. Pedig maximalista vagyok, nem nyugszom bele, ha csak félig valósítunk meg valamit. A fantasztikus eredmény természetesen a nagyszerű csapatnak köszönhető, amelyet sikerült felállítani. Manapság gyakori a fluktuáció a munkahelyeken, nem jellemző, hogy valaki egy egész életet végigdolgozik egy helyen. Ezért is nagy öröm, hogy voltak, akik végigkísértek az elmúlt fél évtizeden. Másfelől - orgonaművészként is vallom - a számok mögött a minőség számít. Most írtunk alá megállapodást a világhírű Budapesti Fesztiválzenekarral, hogy vidéken még több helyre juttassuk el koncertjeiket. Ugyanígy visszük az ország minden pontjára a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Magyar Állami Operaház előadásait is.
Ha lehetőséget kapna rá, hogyan folytatná?
Új ötletekben kifogyhatatlan vagyok, de addig nem merem elárulni őket, amíg nem tudom, van-e a megvalósításukhoz elegendő forrásunk. A legnagyobb elégtétel számomra az, hogy az ifjúsági koncerteken sikerült jelentősen növelni a fiatalok számát, ez továbbra is célunk. Azt gondolom, fontos lenne folytatni a Liszt Ferenc Zongoraversenyt, a Maestro Solti Karmesterversenyt, a cselló- és az orgonaversenyt is. A fesztiválok egy része már megújult, a többit is újragondolnánk, és még több városba, kisebb településekre juttatnánk el a komolyzenét.
17 városban szerveznek bérletes előadásokat.Van különbség publikum és publikum között az ország különböző pontjain?
Koncertszervezésileg nincs, de a belépőjegy, a bérlet árában, a közönség számában sokszor igen. Azt hihetnénk, hogy az ország nyugati felében nagyobb az igény a kínálatunkra, de ez nem igaz. Sokszor területektől teljesen független, hol nagyobb az érdeklődés. A Dunántúlon Pécs mellett a legnagyobb komolyzenei közönséggel rendelkező város Székesfehérvár, keleti oldalon pedig fej-fej mellett áll Miskolc, Békéscsaba, Nyíregyháza és Szeged. Székesfehérvár azért kiemelkedő, mert ott nincs is szabad helyünk, minden bérletünk elkel. De városaink nagy részében is 90% fölötti a koncertek látogatottsága.
A Filharmónia három zeneművészeti ösztöndíjat is kezel. Milyennek látja a fiatalokat? Érzékel-e változást az ösztöndíj iránti érdeklődésben, a fiatalok művészi felkészültségében?
A Fischer Annie zenei előadó-művészeti ösztöndíjra jelentkezők számában sikerült az első években nagy robbanást elérnünk - az első évben azon aggódtunk, lesznek-e egyáltalán a jelentkezők között ösztöndíjra méltók. Mostanra csak erre az ösztöndíjra 6-7-szeres a túljelentkezés. Ugyanígy a Lakatos Ablakos Dezső jazz-előadói és a Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíjra is nagyon szép számban jelentkeznek. Nagy öröm, hogy 2018-tól az Emberi Erőforrások Minisztériuma megduplázta az ösztöndíjak összegét a korábbi százezerről kétszázezer forintra, és a díj szakmai elismertsége évről-évre nő. Ami pedig a fiatalok felkészültségét illeti: ösztöndíjasainkat ugyanolyan nyugalommal léptetjük fel koncertjeinken, mint a már ismert művészeket, mert a jelentkezők száma és a kuratórium munkája garancia a legkitűnőbb muzsikusok kiválasztására.