Az évet erősen indítja a Soharóza és alkotótársai (Halas Dóra, Nagy Fruzsina, Bartha Márk, Fekete Ádám) által színpadra állított catwalk koncert, Az Ügy, mely egy népdalokból építkező etűdsorozat: egy hivatal napi működésének, az ott felsűrűsödő ügyes-bajos események keresztmetszetét mutatja meg. A három estéből egy már telt házas!

Az év idei első premiere 2020-ban a pandémia miatt maradt el. A PanoDráma: KÁR, HOGY RÁK, avagy always look on the bright side of life című verbatim előadásának színpadra állítását, amely ezúttal a rákkal való szembenézésről szól, az alapító Lengyel Anna sajnos már nem élhette meg. A produkció létrehozása során orvosokkal, hozzátartozókkal, kollégákkal, ismerősökkel és barátokkal készültek interjúk, és ezek szó szerinti felhasználásával készült az előadás.

A másik, szintén már több alkalommal a Covid miatt elmaradt premier a Grotesque Gymnastics cirkusza, A kudarc anatómiája, mely a fizikai és lelki sérülésekről szól, és olyan kérdéseket tesz fel, hogy az élet áldozatai vagyunk vagy önmagunké. És vajon miért megy az élet folyton a saját életünk ellen? Vagy lehet, hogy egyszerűen csak rossz helyen vagyunk?

Rendhagyó módon három nemzetközi produkció is lesz ebben az álmos januárban. Legközelebbről a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház érkezik A Csókos Asszony Lovagjai című szindikális operettgálával. A Trafóban ritkán lehet találkozni ezzel a műfajjal, noha kezdetben az operett nagyon is ironikus, cinikus, merész, provokatív és politikai értelemben is pimasz műfajnak indult. Csak egy este lesz látható Urbán András rendezése, érdemes időben jegyet váltani!

A francia koreográfus, Xavier Le Roy a velencei biennále felkérésére készítette el korábbi koreográfiájának, a Tavaszi áldozatnak új feldolgozását. A darab alapgondolata az, hogy megfordítja a színpadot, így a nézők, hallgatók nem a zenekarra néznek, hanem egy elképzelt zenekari árokban ülnek, és csupán a karmestert látják: ahogyan instruál, a zenei struktúrát, az átélést, a különbözőséget, az életre kelt zenét, az átélt dallamot, a test és a zene harmóniáját, a vizualizált zenét.

Cláudia Dias, a portugál koreográfus egy 10 éves kisfiú történetének fonalát fekteti a földre, akinek a nagyszüleit kiutasították Palesztinából, majd Libanonból. A Szíriából végül Olaszországba vándorló fiún keresztül mesél történelemről, vallásról, háborúról, családról, kultúrákról. A Kedd Minden, ami állandó, elpárolog csak egy este lesz látható.

Zenében is változatos lesz a hónap. Elsőként az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál tér be a Trafóba ismét Lluïsa Espigolé Piano Heroine című koncertjével. A Barcelonában élő Lluïsa Espigolé zongoraművész aktív szereplője a kortárs kísérleti zenei életnek. Espigolé valójában több mint egy átlagos zongorista: repertoárjának középpontjában olyan, a vizualitással együtt élő zenék állnak, melyekre az „átlátszó hang” a legjobb elnevezés. 

A Trafóban mutatja be január 20-án megjelenő első, Csillag című nagylemezét Takács Dorina, azaz Дeva. Különleges zenéje egy ősi földre kalauzolja a hallgatót − számait atmoszferikus lágy hangok, selymesen pulzáló basszus és a magyar népdalok misztikus világából merített többszólamú mantrák jellemzik. Дevát nemrégiben a Music Moves Europe Díjra jelölték, érdemes odafigyelni rá. Az este vendége a LAIHO lesz.

Trafó Galériában január végéig látható a Lassabb hajnalt! Enyészpontok 4.0 – kortárs reflexiók a rendszerváltáskori antiszemitizmusra és zsidó identitásra című kiállítás, ahol Gosztola Kitti, Gróf Ferenc, KissPál Szabolcs, Nagy Csilla és Pálinkás Bence György művei láthatók, a kurátor: Don Tamás. Tárlatvezetés január 14-én 18 órától Don Tamással és Gosztola Kittivel, Hangover Reading Club január 8-án Félix Anikóval.

Ezek mellett továbbra is műsoron van a Picasso, a Nagymamával álmodtam, a Megfigyelők, a Kereki, a Látta, a Csönd, a Kutyaportéka, a Pesti Coco és a Tünettől a Tünetegyüttes és az Afterparty.

Kiemelt kép: Hervé Veronese/Tavaszi áldozat