W. úr üzen - maffiózók a színpadon
Honnan jött az ötlet, hogy ezúttal ne forgatókönyvet, hanem színdarabot írj?
Elsősorban az Isteni műszak három főszereplője motivált, akik az egyik forgatási napon azt mondták, hogy annyira kedvelik a közös munkát, hogy bátorítanának, hogy kipróbáljam magam a színházban is, ahol szintén szívesen dolgoznának velem. Szerepet játszott az is, hogy mindig érdekelt a krimi műfaja. Úgy gondoltam, hogy ha a színházban kipróbálok egy ilyen történetet, az jó előtanulmány lehet egy későbbi nagyjátékfilmhez is. A színészek inspirálása és a krimi műfaj iránti vonzódásom együtt vezetett oda, hogy úgy döntöttem, próbát teszek a színházzal is.
Ezek szerint nem a darabhoz választottad a színészeket, hanem a színészekre írtad a darabot?
Igen, most fordítva történt, mint ahogy általában szokott, mert kicsit valóban a színészekhez választottam a témát. De mindenképp krimit szerettem volna írni, sőt, ha már a műfajról beszélünk, egészen pontosan meghatározva a film-noir-ról van szó, egy speciális filmes műfajról a krimin belül. A darabot Raymond Chandler Hosszú álom című könyve ihlette: a chandleri világból indul ki, közben a magyar valóságról szól, és ezekre a színészekre íródott.
Hogy esett a választásod Szabó Kimmel Tamásra, hiszen vele még nem dolgoztál együtt korábban?
Nagyon örültem, hogy ebbe a viszonylag megszokott felállásba, az általam jól ismert színészek közé bekerült valaki olyan is, akivel korábban még nem dolgoztam együtt. Régóta figyeltem Szabó Kimmel Tamást. Több vizsgaelőadásban, majd Nemzeti Színházas előadásban, illetve tévéfilmekben is láttam őt. Nagyon tetszett a játéka, és alig vártam, hogy eljöjjön az alkalom, amikor találkozhatunk és együtt dolgozhatunk. Örülök, hogy a W. úr üzen kapcsán végre találkozhattunk.
Milyen karaktert játszik Tamás a darabban?
Egy újgenerációs maffiózót alakít, a magyar alvilág egy feltörekvő titánját, akinek fő ellenlábasa a Börcsök Enikő által játszott régi vágású maffiózó. A történet részben kettőjük rivalizálásáról szól. Ebbe keveredik bele Malkin magánnyomozó, egy lecsúszott, hasis mámorban élő figura, aki egykor W. úr, azaz Börcsök Enikő beosztottja volt a rendőrségen. Régi főnöke kérésére elvállal egy pitiáner zsarolási ügyet, és ezen keresztül jut el Szabó Kimmel Tamásig, a rivális maffiózóig.
Van rá esély, hogy film is készüljön a W. úr üzen-ből?
Sokáig biztos voltam benne, hogy ebből a történetből forgatókönyv is születik majd, és még mindig nem vetettem el ennek a lehetőségét. Egyelőre viszont annyira benne vagyok a színházi folyamatában és a színpadi gondolkodásban, hogy még nem tudom pontosan, hogy ez egy az egyben átültethető lesz-e filmbe is. Egy 2-3 hónapos adaptációs folyamattal születhet egy forgatókönyv, és ezt a nyár folyamán meg is fogom próbálni. De a W. úr üzen-től függetlenül is szívesen elbeszélnék egy krimit a filmvásznon, ezekkel a színészekkel pedig bármilyen munkába belevágnék.
Ezen kívül vannak már konkrét filmes terveid?
Igen. Bár az elmúlt egy hónapomat csak a színdarab töltötte ki, de egyébként három filmötlet is van a fejemben. Egyik a W. úr üzen, ami majd meglátjuk, hogy forgatókönyvként mennyire áll meg a lábán. A másik két ötlet egy politikai szatíra és egy horror. Május 29-én lesz a W. úr üzen premierje, így eddig el voltam foglalva a próbafolyamattal, és csak most szabadult fel annyi időm meg energiám, hogy átgondoljam az ötleteim, és elköteleződjek valamelyik mellett.
A premier után mikor lesz még látható a W. úr üzen?
Egyelőre a június 18. a fix dátum. Az Átrium Film-Színház egy befogadó színház, aminek nincs állandó társulata. A W. úr üzen-ben csupa olyan színész szerepel, akik más színházakban játszanak, és akikkel egyeztetni kell. Ez némileg nehezíti a műsorra tűzést, de az a cél, hogy szeptembertől legalább havi 3-4 előadást tartsunk, egészen addig, amíg van rá érdeklődés.