A Budapesti Tavaszi Fesztivál egész napos programfolyamán, április 5-én a Zeneakadémián a pergő ritmusoké a főszerep.

Hogy szólnak Pat Metheny művei vibrafonon és marimbán? Hogy mutat egy tucat üstdob a Zeneakadémia színpadának előterében? Valóban komoly-e az ütőhangszerekre írt komolyzene, és mi a titka a szobakoncertes kultsorozatban popzenekarokat is megszégyenítő chicagói kvartettnek?

A maratoni koncertsorozat fellépői között pedig olyan elismert művészeket köszönthetünk, mint a fiatal lengyel fenomén, Marianna Bednarska, a Grammy-díjas Third Coast Percussion vagy nemzedékének egyik legsokoldalúbb előadója, Kai Strobel.

Az emberi énekhang mellett alighanem az ütősök a legrégebbi hangszerek. Több ezer fajtájuk ismert – így ez a leggazdagabb hangszercsoport –, és még napjainkban is alkotnak újakat. Szimfonikus koncerteken csekély hányadukkal találkozhatunk, és bár a múlt század első fele óta már Európában is léteznek tisztán ütőhangszeres művészekből álló együttesek és kizárólag ütősökre komponált, klasszikus zeneművek is. Érdemes tehát kihasználni az olyan alkalmakat, mint az Ütős nap, ahol hazánk legjobbjai mellett a világ élvonalába tartozó ütőhangszeres zenészek és formációk váltják egymást a színpadon.

Az ütőhangszeres zene hazai úttörői

Az 1984-ben alapított  Amadinda Ütőegyüttes egyik legfontosabb célkitűzése az volt, hogy megismertesse a magyar közönséggel a hazánkban akkor még ismeretlen, ám addigra klasszikussá vált ütőhangszeres repertoárt, a magyar zeneszerzők műveit pedig elvigye az arra fogékony külföldi közönségnek is.

Emellett kezdettől arra inspirálták a hazai és külföldi zeneszerzőket, hogy új műveket komponáljanak számukra, így Kocsis ZoltánJames Wood vagy éppen John Cage is írt darabot a formációnak. Műsorukban a tradicionális zene, az amerikai minimalizmus, jazz és indiai zene által inspirált darabok és a koncert és a színház határterületén elhelyezkedő alkotások is helyet kapnak. Vendégként csatlakozik az együtteshez Michael Burritt és a fiatal, ám már tinédzserként világhírnek örvendő lengyel ütőhangszeres művész, Marianna Bednarska is.

A törzsi dobzenétől az avantgárd mesterművekig

Ugyancsak az ütőhangszeres zene nemzetközi univerzumának egyik megkerülhetetlen formációja a Tambuco Percussion Ensemble. A négyszeres Grammy-jelölt mexikói kvartett tagjai küldetésüknek tekintik, hogy minél több emberhez juttassák el az ütőhangszeres zene örömét. Ars poeticájuk a zenei értelemben vett nyitottság. Koncertjeiken a törzsi dobzenétől az avantgárd mesterművekig igen széles merítésből hallhatunk darabokat. Koncertjük egyik különlegessége Ricardo Gallardo 4 Metal Voices című művének ősbemutatója.

A hazai jazzrajongóknak sem az elsősorban marimbán és vibrafonon játszó Szaniszló Richárdot, sem a szerte a bolygón igen népszerű zongoristát, Makoto Ozonét nem kell bemutatni: saját hangszerüknek mindketten elismert mesterei, és a műfaj hazai és külföldi legendáival is osztoztak már a legmenőbb klubok és koncerthelyszínek színpadain.

És bár a Grammy-jelölt Makoto nem először érkezik Budapestre, a két, műfaji határokat előszeretettel átlépő művész közös koncertje kivételes estének ígérkezik, amelyen a kortárs komolyzene és a jazz kedvelői is megtalálják a számításaikat.

Az ütősök rocksztárja

Szintén a fiatalabb generáció képviseletében lép fel az Ütős napon Kai Strobel. Ő az ütőszene egyik ifjú, ám annál virtuózabb titánja, aki igen hamar kiérdemelte a „rocksztár” státuszt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az alábbi videó, amely az egyik emlékezetes TROMP-os szereplésén készült.

Pat Metheny és az üstdobverseny

Az egész napos programsorozatot egy nagyszabású zárókoncert koronázza majd meg: a Concerto Budapest a műfaj élvonalbeli szólistáinak közreműködésével mutat be színes válogatást a legizgalmasabb darabokból. Anders Koppel marimbaversenyének szólistájaként a nézők ismét találkozhatnak Marianna Bednarskával. De itt lesz a francia zeneszerző és előadóművész, Emmanuel Séjourné is.

Az este egyik legnagyobb dobásának pedig kétségkívül Philip Glass timpanikra (és szimfonikus zenekarra) írt versenyműve ígérkezik.

A teljes cikk a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos oldalán, a btf.blog.hu-n olvasható.

A nyitóképen a Third Coast Percussion együttes.