Az Üvöltést (Howl), a beat-költészet klasszikusát, amely a Walt Whitman-féle szabadon áradó verselést a jazz-ritmusokkal és a zsidó siratóénekek stílusával vegyítette, Ginsberg elmegyógyintézetbe zárt barátjának, Carl Solomonnak írta. Kezdetben hatósági és irodalmi körökben "illetlennek" nyilvánították, de hamarosan a non-konformizmus és a szabad szellem szimbóluma lett. Hatását erősítette, hogy Ginsberg számtalanszor élőben is előadta, önmagával vagy zenekísérettel a maga rendkívül szuggesztív stílusában. Több lemezfelvételt is készített belőle, köztük a világhírű Kronos kvartettel, sőt, Magyarországon a Hobo Blues Banddel is. Nálunk 1967-ben a Sükösd Mihály szerkesztette Üvöltés-antológia, amelyben a versből csak részletek voltak Orbán Ottó fordításában, az amerikai beat-irodalom vázlatos bemutatásával a szellemi-kulturális nyitás egyik fontos mérföldköve volt.
Az 1970-es és 80-as években ez a szellem hatotta át a New York-i East Village-et és a Lower East Side-ot is, ahol Ginsberg élt, de a következő évtizedben kezdetét vette itt az úgynevezett "dzsentrifikáció", amikor a város marginális negyedei szórakoztató központokká, ingatlanügynökök prédájává váltak, és kiűzték a bohém lakosokat az anyagilag jobban szituáltak kedvéért. Ennek következtében a ginsbergi szellem is lankadni kezdett. E folyamat ellen született meg három évvel ezelőtt az Üvöltés-fesztivál, amely az idén 200 rendezvénnyel bizonyította, hogy ma is él ez a szabad gondolkodás - írta az El País című spanyol napilap.
A fesztivál mozgatója Phil Hartman, a Two Boots pizzeria-lánc tulajdonosa, aki éttermeit videó-klubként és a független filmjeit bemutató moziként is működteti. És három év óta helyt ad olyan fesztiválnak is, amelyre összejönnek költők, zenészek, festők, színészek és olyan hírességek, mint Lou Reed, Laurie Anderson, Debbie Harry, akiknek pályája egyrészt az East Village-ben kovácsolódott, másrészt pedig hatott rájuk Ginsberg munkássága, sőt közülük többen dolgoztak is vele.
A rendezvények többsége ingyenes. Ilyen például a Charlie Parkerről elnevezett jazz-fesztivál. A "Madár" (Bird) becenévre hallgató legendás szaxofonos játéka nyomán dolgozta ki annak idején Ginsberg a "lélegzés-vers" elméletét. Az Üvöltést mindig a Bowery Poetry klubban idézik fel, de az évfordulóra való tekintettel nagy összejövetelt tartottak a Tompkins Square Parkban, ahol rapperek, költők legalább negyven nyelvet képviseltek és még egy kórus is előadta a modern irodalom alapművét.
(Múlt-kor/Panoráma)