Vadlazac – Workshopok indulnak szeptember végétől

Egyéb

A 2021-es őszi félévben a PKÜ folytatja a pedagógusoknak, könyvtárosoknak, könyvesbolti eladóknak és szülőknek is szóló Vadlazac workshop-sorozatát.

A Vadlazac a Petőfi Kulturális Ügynökség (PKÜ) Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrumának (IGYIC) tematikus szakmai műhelysorozata, amely 2020 januárjában indult. Válogatásukban izgalmas és újszerű, a közvéleményt foglalkoztató témák és kortárs kiadványok kerülnek a középpontba.

Az IGYIC ezzel a műhelysorozatával, de további programjaival is szeretné orientálni a szakmát és a szülőket a „mit és hogyan” kérdéseiben, hogy létrejöhessenek a nagy találkozások az igényes művek és befogadóik között. Olyan műhely meghonosításán dolgoznak, amely szervesen hozzájárulhat a magyar pedagógiai gyakorlat megújításához. Kéthetente, péntekenként kerül sor ezekre az alkalmakra.

Az első szeptember 24-én lesz. A helyszín mindegyik műhely esetében a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógiai tere/Vörös terme.

Egy-egy Vadlazac-workshop két részből áll. Az első egység egy, az adott téma tágabb kontextusát bemutató, öt-tíz perces felvezetőből és két-három tizenöt perces prezentációból áll, amely már a témához kapcsolódó konkrét könyvek gyakorlatiasabb szempontú megközelítését foglalja össze.

A második egységben, az uzsonna után az előadók negyven perces műhelyfoglalkozásokat tartanak, amelyeken az adott téma előadóival gyakorlati foglalkozáson vehetnek részt külön kis csoportokban az arra regisztrálók.

Szeptember 24., péntek – Érintés és olvasóvá nevelés – kisgyermekkori testkapcsolat és szövegbefogadás

  • Érintés és olvasóvá nevelés: Vargáné dr. Nagy Anikó, Debreceni Egyetem – Az érintés és a családi beszélgetések szerepe és hatásai kisgyermekkorban – hazai és nemzetközi kutatási tapasztalatok és eredmények
  • Babakönyvek módszertana: Nagy Diána saját módszertana és könyvei
  •  Ringató-módszertan: Gróh Ilona – Ringató-könyvek

Október 8., péntek – Mozgás és olvasóvá nevelés – kinetikus fejlődés és szöveg óvodáskorban

  •  Szöveg és mozgásfejlődés kapcsolata: dr. Kolozsváry Judit – ELTE TÓK – mozgásfejlődés az olvasáshoz szükséges kis- és nagymozgások összefüggésében
  •  Klasszikus és kortárs irodalom az olvasóvá nevelésben: dr. Merényi Hajnalka –ELTE
  •  Népmese és mozgás: Sándor Ildikó – Hagyományok Háza, népijáték-szövegek

Október 15., péntek – Játék és olvasóvá nevelés – a szövegértés interaktív formái

  • Élménypedagógia ma: Bányai Sándor – a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely vezetője
  •  A drámapedagógia legújabb irányai: Körömi Gábor – a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke

November 5., péntek – A mesélés kortárs formái – A történetmondás lehetőségei óvodás- és kisiskoláskorban

  •  Mesepedagógia: Bajzáth Mária
  •  Bábpedagógia: dr. Józsa Éva – Soproni Egyetem/Vaskakas Bábszínház – bábpedagógia
  • Papírszínház: Csörgei Andrea – drámapedagógus, könyvtáros, budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – papírszínház

November 19., péntek – Digitális korszak és olvasóvá nevelés

  • Miklya Luzsányi Mónika – Digitális nemzedékek, sokrétű intelligencia, szövegfeldolgozás komplex művészeti módszerrel
  • Gombos Péter – olvasási szokások a digitális korban

December 3., péntek – Zene és olvasóvá nevelés

  • Dr. Harmath Artemisz – A ritmus és a zeneiség szerepe az olvasóvá nevelésben a kezdetektől a kortárs versekig
  • Miklya Zsolt – Ritmikai alapok és ritmusjátékok: ütemhangsúly, időmérték, szövegdallam, hangfestés – rendszerező gyakorlat
  • Paár Julcsi – Hangoló, zeneterápia

Nyitókép forrása: IGYIC