Változó korú filmfesztivál - CINEFEST 2011

Egyéb

Bár a negyedik Cinefesten még csak a pólók voltak zöldek, négy év alatt mára ? a főszponzor ital-cég jóvoltából ? minden bezöldült. A szőnyeg, a poszterek, a műsorfüzet, a fesztivál bárja és színpada is. Ha kérni lehetne egy jó tündértől, akkor kevesebb promóciót és még több szakmabelit kívánnék (meg persze vissza a patinás Kossuth mozit, másik helyszínként), de sajnos nem lehet, mert a válság a Cinefestet is elérte, sőt, még a szponzort is (whiskey már csak kuponra jár). A szervezők viszont okosan döntöttek, amikor a költségvetési hiány adta nehézségek miatt nem a szakmai rendezvényekből, hanem a meghívottak ellátásából vettek vissza. A nívó pedig szerencsére folyamatosan nő és ez nem csak a versenyfilmek egyre erősödő mezőnyén mérhető le, hanem például a technikai fejlődésen is. Nem sokat emlegetett hiányossága volt a fesztiválnak korábban egy igazán jó mozigép, amely idén kellemes meglepetésként érkezett meg. Az új (kölcsön)projektor a megnyitón vizsgázott a The Help című amerikai nagyjátékfilm levetítésével.
 Jessica Chastain (The Help)

A 4K (akármit is jelentsen) felbontású minőség járt is Tate Taylor mozijának, aki a hatvanas évek Amerikájának egyik leghátborzongatóbb jelenségét, a feketék megkülönböztetését helyezi górcső alá. A különböző aspektusokból bemutatott történeteket szépen fűzi fel egy szálra a forgatókönyv. A film szerkezete egy sok szemű szőlőfürthöz hasonlatos, ahogyan kibomlanak a szereplők történetei a főszálból. A drámai pillanatokat humorral oldja a rendező, ami jó elképzelés a balansz megtartására, de olykor visszaköszönnek az amerikai moziparódiák elcsépelt kliséi is. Ennek ellenére a hatás katartikus, kiváló alakításokat lehet felfedezni, mint például a szőke naiváét, Jessica Chastainét. Nem kétséges, hogy a film nagy meccset fog vívni az Oscarért.

Az említett színésznő egy másik Cinefestes ?Kitekintő? moziban is feltűnik másnap, ezúttal barnán, sokkal heroikusabb szerepkörben. John Madden The Debt (Az adósság) című filmjében Rachel Singer Moszad-ügynököt alakítja, aki két társával (Sam Worthington és Tom Wilkinson) mindent megtesz, hogy kézre kerítse a hírhedt ?birkenaui sebészt?. Akciójuk a célegyenesben kudarcba fullad, de harminc év után Rachel (ekkor már Helen Mirren) törleszti az adósságot. A film időkezelésében a legizgalmasabb: a visszajátszott jelenetek által mozaikként rakódik össze a történet.
 Helen Mirren (The Debt)

Az egyébként sem könnyű darab után ? annak, aki nem a rövidfilmes blokkra ült be ? a program valami még megrázóbbat tartogatott. Az osztrák Michael című film dinamikájában éppen az ellenkezője Az adósságnak ? lassú és lineáris ?, de témaválasztása és az alakítások miatt rendkívül felkavaró. Michael egy teljesen átlagos osztrák kispolgár életét éli ? eltekintve szörnyű titkától, a garázsában fogva tartott, 7-8 év körüli kisfiútól. A pedofil férfi szerencsére elnyeri büntetését, de mindez sovány vigasz a statisztikák valódi számaihoz képest. A témát nyilván Natasha Kampusch és Josef Fritzl néhány éve nyilvánosságra került, brutális történetei ihlették.

A két film után lehetetlen volt további vetítésekre beülni; sokan inkább a Művészetek Háza előtti színpad koncertjét és a nyárias estét választották, majd az utána következő, mindig jó hangulatú Cinefestes buliban oldódtak fel az egy-két saroknyira lévő művészkocsmában. A nyolc éve fiatal filmesek seregszemléjének indult fesztivál ma már bármilyen korú rendezőktől fogad nevezéseket, ezáltal az arculata is változóban van. Remélhetőleg a frissességét nem veszíti el, bár mintha több lenne a hosztesszek között tanácstalanul bóklászó filmes. A korengedmény egyébként meglátszik a nevezések számán is: idén körülbelül hatszáz beküldött filmből kellett kiválogatnia a versenyprogramot az előzsűrinek.
A játékfilmes zsűri elnöke - a hagyományokhoz híven - a tavalyi győztes, Kocsis Ágnes. A rendezőnő a Cinefestes fődíj mellett rengeteg díjat besöpört a Pál Adrienn című nagyjátékfilmjével; többek között a kritikusok díját Cannes-ban valamint a legutóbbi Magyar Filmszemle fődíját. Most mégsem a filmjére, hanem az ítéletére vagyunk kíváncsiak, mert az új év újabb magyar és nemzetközi filmtehetségeket fedezhet fel, akik elődeik nyomdokaiba léphetnek.