Van Gogh életmű-kiállítással ünnepli fennállása 200. évfordulóját a londoni National Gallery

Művészet

Száz évvel azután, hogy a birtokába került Vincent van Gogh híres Napraforgók-sorozatának egyik darabja, a londoni National Gallery életmű-kiállítást szentelt a holland festőnek.

Visitors look at (from L) three paintings made by late Dutch artist Vincent Van Gogh "Sunflowers" 1888, "Lullaby : Madame Augustine Roulin Rocking a Cradle" 1889 and "Sunflowers" 1889, during a press preview for "Van Gogh: Poets and Lovers" exhibition at the National Gallery, in London, on September 9, 2024. (Photo by HENRY NICHOLLS / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION
Van Gogh: Poets and Lovers. Fotó: Henry Nicholls / AFP

A Van Gogh: Poets and Lovers (Van Gogh: költők és szeretők) című tárlat a poszt-impresszionista festőnek a dél-franciaországi Arles-ban és Saint-Rémyben két év alatt - 1988 februárja és 1890 májusa között – született alkotásait mutatja be. „Művészete ez alatt az idő alatt új dimenzióra, új találékonyságra lelt” – magyarázta Christopher Riopelle, a szeptember 14-én a híres londoni képtár fennállása 200. évfordulója keretében megnyíló kiállítás társkurátora. Stílusában még vállalkozóbb szellemű és merészebb lett, újabb szabadságokkal, ritmusokkal, amelyet a munkája is tükröz  – tette hozzá a kurátor.

A kiállításon ötven vászon és rajz látható, amelyek Van Gogh tehetségéről tanúskodnak, amellyel a színek kifinomult és intenzív játékával érzelmeket képes ébreszteni. A remekművek között sok ismert alkotás van, így a Csillagos éj, de sok más olyan festmény is, amely sohasem hagyta el a magángyűjteményt vagy az eredeti múzeumot.

Az egyik sárga falú teremben látható három festmény, két Napraforgók, egyik 1924 óta van a National Gallery tulajdonában, a másikat pedig erre az alkalomra adta kölcsön a washingtoni múzeum, közöttük pedig a Hintázó nő, amely egy fotelben ülő nőt ábrázol.

„1889 elején a mester már öt vagy hat (napraforgót ábrázoló) képet festett kis lakásában, és azon gondolkodott, hogyan tudja bemutatni őket. Végül támadt egy zseniális ötlete” – mondta Christopher Riopelle. A festő szándéka egy olyan díszlet megteremtése volt, amelyben van valami vigasztaló. Ezt számos levélben a fivérének, Theónak is kifejtette. Most első ízben állítják ki a képeket együtt, szó szerint betartva Van Gogh szándékát.

„A kiállítás kiemeli, milyen mértékben használta fel az életművében taglalt témákat, a parasztot, a költőt, vagy arles-i nőt archetípusok teremtésére” - magyarázta Cornelia Homburg társkurátor.

A kiállításon megtalálhatók a dél-franciaországi természetet és tájakat bemutató festmények is, így az olajfákról készült sorozat is, egy másik a Saint-Rémy-de-Provence-t körülvevő hegyekről, illetve a város pszichiátriai intézetének kertjéről készült alkotások. Ez utóbbiban Van Gogh hónapokat töltött el. „Nem csak olyan ember volt, akit gondok gyötörnek és szenved. Olyan valaki volt, aki mélységesen kötődött a természet szépségéhez, barátaihoz és a családjához, és ugyanilyen mélyen akart sikeres avantgárd művésszé is válni” - mutatott rá Christopher Riopelle.