A városfal álma - FELLEGJÁRÓ VALÓSÁG BRÜSSZELBEN

Egyéb


brusszelimagyarintezet_fellegjarovalosag_fotokiallitas_kemenesizsuzsanna_alkotasa_01.jpg
Kemenesi Zsuzsanna felvétele

A földszinten, az emeleti galérián, a pince titokzatos terében, sőt még a bejárat és az aula fölé boruló üvegtetőn is szétáradnak a képek, minden lehetséges felületen körülveszik a mindennapos belgiumi eső elől betérő, vagy amúgy is ide készülő nézőket. Nem sok képet látunk a Fellegjáró valóság című tárlaton, és azokat sem nagy méretben ? a bejárattól bevezető falon Kemenesi Zsuzsanna fotóihoz egészen közel kell hajolni, hogy kivehessük a sötét tónus pislákoló részleteit, hogy meglássuk, vajon a fekete-fehér fotók egy ébredés felé közeledő álom utolsó, vagy az éber tudat első képei ?, mégis nagyon erős hangulat vesz körül.

 
Női szemmel meglátott, apró, akár jelentéktelennek is mondható villanások, a figyelem rezdülései hirtelen fölerősödnek, az eső kopog az üvegtetőn, de ellenállnak neki Szabics Ágnes színes, kitárulkozó virágjelei, amelyekből a pincébe is jutott jónéhány ? a helyeket megjelölő virágsablonok a fény-árnyék játékok, az építészeti részletek jóvoltából egészen különböző módon ülik meg a környezetet itt Brüsszelben, mint a fotókon odavitt debreceni MODEM, vagy a budapesti Millenáris aurájában. Az átlátszó virágképek egyfajta street art-elemekként dolgozzák meg a tér összhatását, átengedik a mögöttük kitáruló látványt, de módosítják is. De míg másutt ? a fotók tanúsága szerint ? az utcára kerülnek, hogy ott az időjárás, a véletlen vagy a rongálás dolgozza meg a felületüket, itt, a zárt és illedelmes kiállítótérben inkább dekoratív nosztalgiát sugallnak.
 

brusszelimagyarintezet_fellegjarovalosag_fotokiallitas_hangayeniko_kekkakas.jpg
Hangay Enikő: Kék kakas

A földszinti benyílót Csoszó Gabriella sorozata foglalja el. Csukott szemű portréi és csoportképei művészettörténeti toposzokat írnak újra, miközben valami nehezen szétszálazható, de fajsúlyos állítást fogalmaznak meg kiszolgáltatottságról, bizalomról és a közösen átélt pillanatokról. Hangay Enikő ?anyahajója? is elemző típusú sorozat, a változó térben anya és gyerekek kapcsolatát vizsgálja a naponta megtett sétákon, a világ különböző pontjain, és ezzel az érzelmi stabilitást ütközteti a folyton változó fizikai tér dinamizmusával.

 

brusszelimagyarintezet_fellegjarovalosag_fotokiallitas_fatyolviola_transcendence.jpg
Fátyol Viola: Transcendence

A legizgalmasabb pillanatokkal azonban Fátyol Viola képei szembesítenek. A valós tér irracionalitása nála úgy erősödik föl, hogy a fotós nem alakítja, csak kiemeli, továbbdolgozza vagy egyszerűen bekeretezi, megvilágítja a készen kapott látványt. A hóba fagyott verébtetem, a sámlik közé fűzött rácsháló a lét láthatatlan szálait teszi láthatóvá, nem is álom, nem is valóság, hanem annál sokkal bonyolultabb, egyszerre több réteget látvánnyá formáló filozofikus képanyag.