Vaszary állócsillaga a magyar festészetnek, fantasztikus virtuozitással megáldott alkotó, aki máig a magyar közönség egy kedvence – mondta el a kiállítás keddi sajtóbemutatóján a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója. Baán László emlékeztetett arra, hogy az MNG 2007-ben rendezett nagykiállítást a festő életművéből, de a Vaszary-láz azóta sem csillapodott.
Ehhez hozzájárult az is, hogy amikor megkezdődött az Új Nemzeti Galéria, valamint az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ tervezése, a költözés előkészítése során az MNG raktárának mélyén előkerült két, évtizedek óta lappangó tekercs. Ezeket kibontva Vaszary János negyven, addig ismeretlen festményére bukkantak a szakemberek – idézte fel.
Az így felfedezett képeket sehol sem reprodukálták, még Vaszary életében sem, közvetlen a festő műterméből, illetve hagyatékából kerültek a múzeumba. Ebből az anyagból mutatja be a 24 legszebb és legizgalmasabb művet a szerdán nyíló kiállítás, mellettük pedig az MNG gyűjteményében őrzött, illetve magángyűjtőktől kölcsönzött képeken keresztül a tárlat Vaszary teljes életművét áttekinti – közölte Baán László. Gergely Mariann kurátor hozzátette:
a kiállítás így további, eddig be nem mutatott festményeket is felvonultat.
Ilyen például a Vaszary fiatalkori, naturalista korszakában festett, most magántulajdonban lévő Virágáruslány, míg az MNG-ben frissen előkerült anyag képeire egységes, ezüst színű keretezés hívja fel a látogatók figyelmét.
A kiállítás bemutatja Vaszary I. világháború utáni, expresszív korszakát; számos „új” művel a tatai műteremházban festett, napfényes enterirőröket, virágcsendéleteket, kerti kompozíciókat; a nagyváros és a Duna-korzó fényeit megragadó festményeket, majd – szinte kizárólag frissen előkerült munkákon keresztül – az itáliai tengerpart hangulatát megidéző képeket is.
A 2023. január 15-ig látható kiállítást egy Vaszary János életét bemutató film egészíti ki, de a közönség számos rendhagyó vezetésen, előadáson és egyéb programon keresztül is megismerheti a tárlatot.
Fotók: MTI/Kovács Tamás