Velencében már 400 éve is sztereóban szólt a zene
"Először a templomok jelenlegi akusztikáját modelleztük" ? magyarázta Braxton Boren, a New York-i Egyetem zenetechnológiai hallgatója. A kutatócsoport építészettörténészekkel és akusztikai szakemberekkel is konzultált.
Boren és csapata a még ma is álló 16. századi velencei templomok akusztikáját elemezte, többek között az Ospedaletto, a Redentore, San Francesco della Vigna templomokat, valamint a Szent Márk-bazilikát.
A tanulmány megállapította, hogy az épületek szerkezetük szerint úgy lettek kialakítva, hogy fokozzák a sztereo hatást, tehát a kórus hangját a templom különböző pontjain helyet foglaló dózse, a város vezetősége és nemessége egyaránt élvezhette, akárcsak egy mai modern koncertteremben.
A szimuláció kimutatta, hogy a karzat megfelelő elhelyezése segített abban, hogy kialakulhasson egy dupla akusztikus hangvezetés. Érdekes, hogy a szentély közönsége a mögötte ülő emberek elhelyezkedése miatt sokkal intimebb és tisztább hanghatásban részesülhetett.
A kutatásból továbbá kiderül, hogy a templomok belső elrendezésén és díszítésén kívül a hanghatást az is jelentősen meghatározta, hogy hány ember volt jelen. Például egy jelentősebb vallási ünnep idején ? mikor több látogatója volt a szertartásnak ? a visszhang ereje jelentősen csökkent, így a sztereo hang jobban érvényesülhetett.
Azonban a régi velencei templomok a kora újkorban nem voltak olyan zsúfoltak a miséken, mint manapság, így a modern látogató nem részesülhet olyan zenei élményben, mint évszázadokkal korábban a dózse ? fejtették ki a kutatók.