Veszélyben a törökországi álmessiás otthona

Kultpol

A dönme felekezet tagjai a 17. században élt álmessiás, Sabbatai Cevi eszméit követik. Cevi kényszer hatása alatt vette fel az iszlám hitet, hívei ezt a tikkun (helyreállítás, megjavítás) hősies cselekedetének tartották, és követték messiásukat, vagyis a külvilág számára muszlimokká váltak, de titokban a zsidó hitet követték. Őket nevezték dönmének, amely a török nyelvben a mai napig pejoratív szó. A közösség mostanáig fennmaradt, először csak Szaloniki környékén éltek, de ma már Törökország minden részén megtalálhatók. Cevi állítólagos otthonának lerombolása azonban felboríthatja azt az egyensúlyt, amelyet a közösség évszázadokon keresztül igyekezett megtartani.

Az álmessiás egy 1931-es mozifilmben

Az idők folyamán a dönmék nagy része asszimilálódott, sokuk a holokauszt áldozata lett, többen különlegesnek, de mellékesnek tartják örökségüket. Még az asszimilálódottak is ismerik őseik történetét, akik közül többen a modern török köztársaság megalapítói voltak. A mai török vezető rétegben is több dönme található, bár mivel a mohamedánok és a zsidók is árulóknak tartják őket, nagy botrányt okozna, ha valakit nyíltan megneveznének. A nemrég elhunyt Ismail Cem külügyminisztert is néhány újság hitehagyottnak titulálta, de ő ezt mindvégig tagadta. A titkot mindenki ismeri, ahogy a közösség dísztelen isztambuli temetőit is, vagy azt a mecsetet, ahol imádkozni szoktak.

Barry Kapandji azon kevesek egyike, akik nyíltan elismerik származásukat, de még ő sem szeretné, ha a lapokban az igazi nevével szerepelne. Kapandji néhány hónappal ezelőtt vette fel a kapcsolatot a sajtóval, amikor megtudta, hogy Cevi Izmirben (a korábbi Szmirnában) álló házát a helyi hatóságok le akarják rombolni, hogy helyén park épülhessen. Senki sem akar neki segíteni: a közösség nem akar a nyilvánosság elé lépni, a zsidók pedig teljesen elhatárolják magukat az eretnek szektától. "Ez a kultúra, a történelem és az örökségem elleni bűntett. A zsidó közösség vezetői ellenzik a ház múzeummá alakítását... Azt akarják, hogy Sabbatai neve örökre eltűnjön a történelemből" - mondta Kapandji.

Ortodox zsidó körökben ugyanis Sabbatai Cevit és más eretnekeket a mi napig a "Jemah shemo" jelzővel illetik, ami annyit jelent "legyen neve örökre elfeledve". A módszer jól működik, hiszen ma már csak igen kevesen ismerik az álmessiás nevét. "Sabbatai Cevi jól vagy rosszul, de a zsidó történelem aktív formálója lett, és ezért méltányolnunk kell őt" - véli Kapandji.

Az Agora Girisi 920 (mások szerint 940) alatt lévő romos ház valóban Sabbatai Cevi szülőhelyét rejti ? - teszik fel sokan a kérdést. Igen, legalábbis Dr. Cengiz Sizman, a sabbateanizmus szakértője szerint, aki a Harvardon szerzett doktori címet. Sizman több bizonyítékot is felsorol: 1925-ből és 1940-ből származó újságokat, amelyek arról számolnak be, hogy a házat "hívők látogatják", Abraham Galante, közismert történész 1935-ös könyvét, valamint John Freely 1961-es beszámolóját, amely szerint hívők egy csoportja gyertyát gyújtott és szertartást végzett az épületben.

Az 1990-es évekre azonban már csak igen kevesen végeztek itt szertartást, és a ház a környékével együtt egyre rosszabb állapotba került. Egyszer röviden feltűnt Michael Grosman francia nyelvű dokumentumfilmjében, de csak nagyon kevesen vették észre, hogy le akarják rombolni. A múlt hónapban Kapandjinak sikerült elérnie, hogy a hatóságok ideiglenesen elhalasztották a ház lerombolását. "Ma sem a zsidó sem pedig a sabbateista közösség nem kívánja felhasználni a házat" - mondja Sisman. A zsidók számára egy eretnek otthonát jelenti, akit ki akarnak törölni az emlékezetükből, a megmaradt dönme közösségben pedig még élénken élnek azok az emlékek, amikor őseiket árulóknak bélyegezték.

Mindennek ellenére, ha ez a ház tényleg az, aminek Sisman és Kapandji tartja, akkor a zsidó történelem egy fontos eseményének emléke. A dönme közösség ugyanis Cevi kora óta ugyanazon a helyen élt, és kialakította a saját hitét, liturgiáját, szertartásait, sőt még receptjeit is. Avraham Elqayam nemrégiben megjelent cikkében utal egy újabban felfedezett dönme szakácskönyv jelentőségére, a Zeek nevű online újság pedig folyamatosan közli Cevi imádságainak és himnuszainak fordításait.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy egy titkos közösség, amely mindig ugyanazon a helyen élt, pontosabban megőrizhette a történelmi emlékeit, mint azok a zsidók, aki hosszú évszázadok után tértek vissza a Szentföldre - írta a New York Times. Kapandji múzeumot szeretne berendezni a házban, bár tudja, hogy Ceviről nem lehet nyílt vitát folytatni a török társadalomban. Sisman szerint a házat a törökök számára kellene megőrizni az ország "multikulturális örökségének" bizonyítékaként.

Talán még a zsidók számára is jelenthet valamit a ház, Sabbatai ugyanis egy dinamikus, misztikus és haladó mozgalmat indított el, ahol elsőként kerülhettek nők a vezető pozíciókba, és amely megkérdőjelezte az addigi judaizmust. A mozgalom sokak szerint a cionizmus előfutára volt.