(MTI/dpa) - Még soha nem fizettek olyan sokat második világháború után készült műtárgyért, mint Mark Rothko amerikai festő Fehér középpont (sárga, rózsaszín és levendulaszín rózsás alapon) című alkotásáért, amely 72,8 millió dollárért (több mint 13 milliárd forint) kelt el egy New York-i árverésen kedden, és rögtön be is került minden idők tíz legdrágább festménye közé. Mark Rothko (1903-1970) képe ezen a listán a kilencedik helyre került, és ez az utóbbi időben már az ötödik új tétel a legdrágább képek tízes rangsorában.
Tavaly nyárig Pablo Picasso Fiú pipával című vászna volt az élen. 2004-ben az alkotásért aukción 104,2 millió dollárt fizetett egy ismeretlen vásárló. A festmény egyébként az első helyet Vincent van Gogh Gachet doktor arcképe című művétől vette át, amelyért a Christie's 1990-ben tartott New York-i árverésén 82,5 millió dollárt fizettek - ám azóta szép lassan a rekordlista hatodik helyére hátrált.
2006. június 19-én aztán a Picasso-képnél is nagyobb áron kelt el Gustav Klimt Adele Bloch-Bauert, egy bécsi zsidó cukorgyáros feleségét ábrázoló portréja, az Arany Adele. A bécsi szecesszió egyik csúcsaként számon tartott képet Ronald Lauder amerikai milliárdos 135 millió dollárért vette meg múzeuma, a huszadik század eleji német és osztrák műtárgyakat gyűjtő Neue Galerie New York számára.
Fél év sem telt el, amikor a képárverési rekord újra megdőlt. Az új csúcstartó Jackson Pollocknak, a második világháború utáni képzőművészet egyik botrányos, képeit gyakran alkoholos dühöngések közepette alkotó személyiségének ötödik, 1948 című festménye, amelyet egy nevét titokban tartó vásárló vett meg 140 millió dollárért 2006. november 2-án.
Tavaly május óta további két alkotás, Picasso Dora Maar macskával című, egyik nevezetes múzsájáról festett képe és Klimt másik Adele Bloch-Bauer portréja is felkerült a legdrágább képek tízes listájára. Az első tízben így már Vincent van Gogh mellett Picasso és Klimt is egyaránt két-két képpel szerepel.
Tavaly nyárig Pablo Picasso Fiú pipával című vászna volt az élen. 2004-ben az alkotásért aukción 104,2 millió dollárt fizetett egy ismeretlen vásárló. A festmény egyébként az első helyet Vincent van Gogh Gachet doktor arcképe című művétől vette át, amelyért a Christie's 1990-ben tartott New York-i árverésén 82,5 millió dollárt fizettek - ám azóta szép lassan a rekordlista hatodik helyére hátrált.
2006. június 19-én aztán a Picasso-képnél is nagyobb áron kelt el Gustav Klimt Adele Bloch-Bauert, egy bécsi zsidó cukorgyáros feleségét ábrázoló portréja, az Arany Adele. A bécsi szecesszió egyik csúcsaként számon tartott képet Ronald Lauder amerikai milliárdos 135 millió dollárért vette meg múzeuma, a huszadik század eleji német és osztrák műtárgyakat gyűjtő Neue Galerie New York számára.
Fél év sem telt el, amikor a képárverési rekord újra megdőlt. Az új csúcstartó Jackson Pollocknak, a második világháború utáni képzőművészet egyik botrányos, képeit gyakran alkoholos dühöngések közepette alkotó személyiségének ötödik, 1948 című festménye, amelyet egy nevét titokban tartó vásárló vett meg 140 millió dollárért 2006. november 2-án.
Tavaly május óta további két alkotás, Picasso Dora Maar macskával című, egyik nevezetes múzsájáról festett képe és Klimt másik Adele Bloch-Bauer portréja is felkerült a legdrágább képek tízes listájára. Az első tízben így már Vincent van Gogh mellett Picasso és Klimt is egyaránt két-két képpel szerepel.
Május 17-én, csütörtökön újra módosult a lista: Andy Warhol Zöld autókarambol (Égő zöld autó I.) című alkotást egy nevét titokban tartó vásárló 71,7 millió dollárért (13,1 milliárd forint)vitte el a Christie's második világháború utáni és kortárs műveket felvonultató árverésén New Yorkban.
A fogyasztói társadalmat fricskázó Pop Art atyjának tekintett amerikai művész alkotása 1963-ból származik. Első darabja a halálos balesetekben roncsolódott autókról a sajtóban megjelent fényképek alapján készített sorozatnak. A nagyméretű képen zöld alapon egy Seattle-i balesetről készült képriport felvételei láthatóak.
A fogyasztói társadalmat fricskázó Pop Art atyjának tekintett amerikai művész alkotása 1963-ból származik. Első darabja a halálos balesetekben roncsolódott autókról a sajtóban megjelent fényképek alapján készített sorozatnak. A nagyméretű képen zöld alapon egy Seattle-i balesetről készült képriport felvételei láthatóak.