Világszínvonal Kaposváron

Zene

Interjú Bolyki György fesztiváligazgatóval az idén jubileumát ünneplő Kaposfest rendezvényről.

„Szerettem volna, ha világszínvonalú kamarazenei fesztivál jön létre Magyarországon, és tíz év után talán nem túlzás azt állítanom, hogy ez sikerült” – mondja Bolyki György, a Kaposfest igazgatója. Az idén jubileumát ünneplő rendezvényről és a magas minőség eléréséről is beszélgettünk vele.

Mit tart a Kaposfest legnagyobb teljesítményének?

Az egyik legnagyobb eredmény, hogy a tizedik Kaposfestig úgy jutottunk el, hogy nem csökkent a fesztivál színvonala az elsőhöz képest, ami után azt mondtam: mást tudunk csinálni, jobbat nem. Tíz éve komolyabb ismeretek nélkül vágtam bele a fesztiválszervezésbe, az lebegett a szemem előtt, hogy általában én magam milyen fesztiválokon és koncerteken szeretek részt venni. Szerettem volna, ha világszínvonalú kamarazenei fesztivál jön létre Magyarországon, és tíz év után talán nem túlzás azt állítanom, hogy ez sikerült.

A szakmai igények és a közönség elvárásai közti egyensúlyt könnyű megtalálni?

Ha jól sikerül pozicionálni a fesztivált, akkor igen. A Kaposfest reklámstratégiájával elérni kívánt közönségréteg a legmagasabb igényszintű közönség volt, és az idő azt igazolta, hogy sikerült megtalálnunk és megtartanunk őket. Persze, ehhez a legfontosabb feltétel a művészeti vezetők által biztosított világszínvonalú koncertek.

Elvárás lenne, hogy a klasszikus zene szélesebb közönségréteghez jusson el?

Ha azt mondjuk, hogy klasszikus zene, az nem valami homogén dolog, széles réteget fed le. A csúcsteljesítménynek számító Kaposfest mellett több klasszikus zenei fesztivál van a miénktől eltérő színvonalon, és az is hasonlóan dübörög, vonzza a közönséget. Sokféle, különböző igényű közönség létezik, azt tartom szerencsésnek, ha minél szélesebb réteg jut hozzá a számára szívesen fogyasztott kultúrához. Harmincöt éve dolgozom a kulturális életben, és az utóbbi években azt tapasztalom, hogy soha ennyi pénz nem volt a kulturális szférában, mint napjainkban. Remélem, ez a kegyelmi állapot még sokáig megmarad, és így tovább működhetnek fesztiváljaink, zenekaraink, egyéb produkcióink a közönség legnagyobb örömére.

A kortárs klasszikus zene is megfér a repertoárban?

Hét nap alatt tizennégy klasszikus zenei koncertünk van, és a figyelem csak úgy tartható fenn, ha a közönség a legváltozatosabb élménycsomagot kapja, tehát a barokk zenének és a kortárs klasszikus zenének is helye van a fesztiválon.

Könnyen befogadja a közönség a kortárs zenét, vagy nem árt, ha rendelkezik valamennyi zenei előképzettséggel?

A saját világnézetem szerint a zenét nem régi és kortárs zenére, hanem jó és rossz zenére osztom, mivel a közönség ízlésével kár lenne vitatkozni. Abban szintén nem hiszek, hogy a néző buta lenne. Régi tapasztalat, hogy a közönség a jót szereti. Ha a zeneszerző befogadhatatlan zenét ír, azért ne a közönséget kárhoztassa, ha elutasítóan reagál a művészetére. A Kaposfestre ellátogató közönség zenei műveltsége egyébként elég magas szintű ahhoz, hogy felismerje a minőségi zenét, és értékeli is, ha ilyen műveket teszünk a műsorba, legyen szó akár kortárs, akár régebbi alkotásokról.

Baráti Kristóf és Várdai István a fesztivál művészeti vezetői. Milyen többletet tudnak hozzátenni a Kaposfesthez?

Nem valamiféle többletet jelentenek: ők alapozzák meg a fesztivált. A világ két élvonalbeli művészéről beszélünk. Hatalmas megtiszteltetés a Kaposfest számára, hogy öt évvel ezelőtt elvállalták a művészeti vezetést. A legtöbb világhírű művészt azért sikerült meghívnunk a fesztiválra, mert Várdaiék kérték fel őket. Az általuk képviselt igényesség a létező legmagasabb színvonal, amihez szívesen csatlakozik minden élvonalbeli művész.

A külföldi közönséget is el tudják érni?

A külföldi látogatók kicsit nehéz helyzetben vannak, mert évek óta az a helyzet, hogy mire a külföldi közönség eldönti, eljönne-e a fesztiválra, addigra a jegyek nagy része elkelt. A Kaposfest közönsége ugyanis egy évvel előre megváltja a bérletét, amikor még azt sem tudja, ki fog fellépni, és mi lesz a műsor. Nagyon büszkék vagyunk erre a bizalomra, és igyekszünk mindent megtenni, hogy ezt megőrizzük.

Gondolkodnak bővítésben?

A BBC statisztikája szerint már az első Kaposfest koncertjeit 74 országban 80-90 millió ember hallgatta a Bartók Rádió és az EBU együttműködésének köszönhetően. Nem vagyunk telhetetlenek, ez nekünk elég, úgyhogy továbbra is minden koncertet rögzítünk, majd a felvételeket a Bartók Rádió rendelkezésére bocsátjuk.

Ayhan Gökhan