Visszakapja középkori arculatát Prága belvárosa

Kultpol

A város ma legforgalmasabb útvonalát még a hatvanas években tervezték, nem számolva azzal, hogy valamikor majd ilyen hatalmas méretűre duzzadhat az átmenő gépkocsiforgalom. A sztráda így évtizedek óta gyakorlatilag elvágja a Vencel teret a nemzeti múzeumtól, a Smetana színháztól, a főpályaudvartól és a történelmi Vinohrady bulvártól, amelyekkel korábban szervesen összetartoztak.

A mintegy három évre tervezett munkák értéke meghaladja a 10 milliárd koronát, s várhatóan komoly fennakadásokat fog okozni a belvárosi közlekedésben. Legkésőbb 2014-ben azonban a Vencel tér felső része, amelynek egyik központi eleme Szent Vencel közismert lovas szobra, a mainál sokkal nyugodtabb hely lesz, s a környék újra sétatérré alakulhat át, mint volt legutóbb a hatvanas években - mondta Filip Dvorák önkormányzati képviselő.

"Nagyszabású munkáról van szó, amely minden bizonnyal korlátozni fogja az autós forgalmat, s bonyodalmakat okoz. A jövő érdekében azonban ezt a két-három évnyi kellemetlenséget ki kell bírnunk. A munkálatokról szóló megállapodást április végén írják alá az önkormányzat, a közlekedési és a kulturális tárca képviselői" - tájékoztatta a távirati irodát Karel Hanzelka, a közlekedési minisztérium szóvivője.

A Vencel tér - Nemzeti Múzeum projekt kapcsolódik a vasúti főpályaudvar (Wilson pályaudvar) tavaly megkezdett átfogó rekonstrukciójához. A főpályaudvart a hetvenes években újították fel és alakították át, azt követően, hogy elkészültek a helyi metróállomások. Azóta azonban állapota nagyon leromlott, tele van hajléktalanokkal, s ezért több mint három milliárd koronás befektetéssel újra átépítik, hogy megfeleljen a kor követelményeinek. A főpályaudvar és a Vencel tér közé újra visszatér a villamos is.

Ugyanakkor a következő években be kellene fejezni a Prágát körülölelő autópályagyűrű építését is, ami jelentősen csökkentené az észak-déli autópálya városon keresztüli forgalmát. Szakértői számítások szerint manapság naponta több mint 100 ezer gépkocsi halad át az észak-déli autópálya belvárosi szakaszán. A körgyűrű létrehozása után ez a felére csökkenne, ami az autópálya föld alá rejtésével együtt a mainál sokkal nyugodtabbá tenné a turisták által kedvelt városrészt.

(Múlt-kor/MTI)