A Bartók Tavasz keretében tavaly áprilisban mutatta be legújabb immerzív produkcióját a Recirquel. Az IMA a debütálását követően végig telt házzal futott a Müpa Sátorban, három hónap alatt több mint kilencezren váltottak jegyet a formabontó alkotásra.
A Vági Bence rendezte kortárs táncot és a cirkuszművészetet ötvöző alkotás új utat törve, különleges immerzív élményt kínál, amelyben a nézők maguk is az előadás részeivé válnak. Az IMA minden elemével arra törekszik, hogy kiszakítsa a nézőket a hétköznapok valóságából, amiben egy különleges, a szakrális helyek atmoszféráját idéző installáció segíti őket. A látogatók véget nem érő, több millió fénypont által megvilágított sötét térben mélyülhetnek el az előadásban, miközben elveszítik térérzékelésüket, és úgy érezhetik, mintha kirepülnének az univerzumba. A fényekkel és hangokkal különlegessé formált tér egybeolvad az előadóművészek mozgásával, felemel, ugyanakkor a lélek mélyére visz, akár egy fohász.
„Az IMA bepillantást nyújt a jövő színházába, ahol nincsen hagyományos nézőtér és székek, hanem a néző különféle megoldások révén maga is részese az előadásnak” – mondta Vági Bence. A Recirquel művészeti vezetője hozzátette, hogy ez az előadó-művészeti megközelítés az Egyesült Államokban és Angliában már komoly trend, és itthon is egyre nagyobb a kereslet ezekre a produkciókra. Magáért beszél, hogy a társulat másik immerzív előadását, a Kristályt öt éve folyamatosan telt ház előtt adják elő a karácsonyi időszakban.
Az IMA egyszemélyes darab, melyet a társulat világklasszis artistaművészei – Horváth Zita, Illés Renátó, Zsíros Gábor és Charles-Éric Bouchard – egymást váltva adnak elő. A meditatív utazáson a művészek nemcsak előadók, hanem egyben kísérői is a közönségnek. Miközben a koreográfia mindegyik előadásban ugyanaz, a művészek a különböző zsánerszámaik, eltérő személyiségük miatt más-más aspektusait jelenítik meg ugyanannak a művészeti tartalomnak, és egészen másképpen is hatnak a nézőre.
A produkcióban nagy hangsúlyt kapott az összművészeti alkotói munka: a látvány- és fénytervezés, a zene és a hangzás együttesen hozza létre az installáció terének tágas, lebegő élményét. Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Gábor sound designer által fémjelzett zene nélkülözhetetlen része az előadásnak, akárcsak a produkcióban különleges szerepet kapó fények, melyekért Lenzsér Attila lighting designer felelt. Az IMA-installáció Vági Bence és Vladár Tamás alkotása, az előtér – amely az IMA esetében a megérkezés révén fontos szerepet játszik – látványa pedig Iványi Árpád közreműködésével jött létre.
Nyitókép: Horváth Zita. Fotó: Hirling Bálint