Visszavontak egy madridi árverésről egy festményt, ami akár Caravaggio műve is lehet

Egyéb

Megtiltotta a spanyol kormány egy 1500 euróért kínált XVII. századi festmény eladását és külföldre vitelét, mert felmerült annak a lehetősége, hogy Caravaggio egy felbecsülhetetlen értékű alkotásáról van szó.

José Manuel Rodriguez Uribes spanyol kulturális miniszter órákkal egy csütörtöki madridi aukció kezdete előtt rendelte el, hogy vonják vissza az árverésről a La coronación de espinas (Tövissel koronázás) című, José de Ribera (1591–1652) Nápolyban működő spanyol festőnek tulajdonított képet mindaddig, amíg nem tisztázzák annak eredetét. Mindez azután történt, hogy csütörtök reggeli olasz lapokban olasz művészettörténészek azt állították, hogy az Ansorena spanyol aukciósház árverésén eladásra kínált képet nem a kortársai által lo Spagnoletto becenéven, a kis spanyolként emlegetett, a Caravaggio-féle irányzathoz tartozó Ribera festette, hanem valójában az Ecco Homo című műről van szó, amelyet maga Caravaggio festett 1605-ben Massimo Massimi bíboros számára.

– A mű nagyon mély kapcsolatot mutat azokkal a képekkel, amelyeket nápolyi tartózkodása kezdetén festett Caravaggio

– jelentette ki Maria Cristina Terzaghi Caravaggio-szakértő, a III. Római Tudományegyetem művészettörténész professzora, aki konkrét stílusbeli és színárnyalati hasonlóságokra is rámutatott a korai barokk mester más műveivel. – Ha megerősítést nyer, hogy Caravaggio művéről van szó, az 1500 euróért (540 ezer forintért) kínált festmény értéke elérheti a 150 millió eurót (54 milliárd forintot) – mondta egy másik tekintélyes olasz művészettörténész, Vittorio Sgarbi.

Megerősíteni látszanak a művészettörténészek feltételezését történelmi dokumentumok is, mivel például egy José de Riberának tulajdonított képhez hasonló festmény szerepel Juan de Lezcano szentszéki spanyol követ műgyűjteményének 1631-es leltárjában, 1657-ben pedig a nápolyi alkirály, García de Avellaneda y Haro gyűjteményében. Az alkirály kollekciójának volt a része a Salomé című Caravaggio-mű is, amely 1666 óta van a spanyol királyok tulajdonában, és jelenleg a madridi Pradóban látható. Feltevések szerint a Salomé és a feltételezett Ecce Homo 1659-ben, tulajdonosukkal együtt kerülhetett Olaszországból Spanyolországba.

Nyitókép: a mű részlete, forrás: Wikipédia