Vita Botticelli esztergomi freskójáról

Egyéb

 (MTI) - A Magyar Hírlap erről keddi számában közölt cikket, mely szerint egy nappal azelőtt, hogy Hiller István kulturális miniszter a Római Magyar Akadémián bejelentette a hírt, Firenzében egy reneszánsz-konferencián - ahol a szakma előtt ismertették a felfedezést - több szakember kétségbe vonta, hogy a neves művész festette a Mértékletességet.     
  "A konferencia közönsége udvarias tartózkodással, nem fanyalgással fogadta az előadást" - válaszolta a Magyar Hírlap kérdésére Marosi Ernő művészettörténész, aki ott volt Firenzében, s beszámolt a lapnak, hogy két külföldi kutató is kétségeit fejezte ki a szenzációs bejelentést követően.
  A külföldön élő Boskovits Miklós firenzei professzor, az 1963-ban Magyarországon megjelent Botticelli-monográfia szerzője zárszavában azt említette meg, hogy véleménye szerint a Mértékletesség festője középszerű firenzei művész a 15. század legvégéről. Hozzátette: nem az a baj, hogy ez az előadás elhangzott, hogy a kérdés fölvetődött, hanem az, hogy politikai reprezentációra használnak fel valamit, ami tudományosan még nem tisztázott.
  Szintén kedden Hiller István oktatási és kulturális miniszter az MTV Nap-kelte című műsorában arról beszélt, hogy a politikának biztosítania kell az esztergomi királyi palotában felfedezett, feltehetőleg Sandro Botticellitől származó falfestmény restaurálásának feltételeit. Hiller István szerint a tudományos vitákat a szakmának kell eldönteni, ezért nem kívánta kommentálni a Magyar Hírlap értesüléseit.
"Természetes a vita, ütközzenek csak a vélemények." - mondta a miniszter, aki szerint a szakmai vita akár évekig is eltarthat. Ezek jó viták, "ez az országunknak remek dolog" - mondta Hiller István, aki örömét fejezte ki, hogy sikerült a közvélemény figyelmét az Esztergomban felfedezett képre irányítani.
KÜLFÖLDI SZEMMEL
Farbaky Péter, a Budapesti Történeti Múzeum Kiscelli Múzeumának igazgatója elmondta: zárt körű tudományos rendezvény keretében 25 külföldi és 25 magyar kutató Esztergom mellett budapesti, visegrádi, pécsi és siklósi múzeumokat, reneszánsz emlékeket tekint meg. A magyarországi rendezvény a Harvard Egyetem firenzei Reneszánsz Kutató Központja múlt heti nemzetközi konferenciájának a folytatása. Jelentős amerikai alapítványok mellett a konferencia magyarországi tanulmányútját a Budapesti Történeti Múzeum, a Közép-európai Kulturális Intézet, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, az MTA Irodalomtudományi Intézete, az Olasz Kultúrintézet és a Pécsi Tudományegyetem is támogatja.
     Az esztergomi királyi palotában lévő, most Botticellinek tulajdonított falfestmény 1934-ben került elő, az akkori idők egyik legnevesebb olasz reneszánsz specialistája, a nemzetközi hírű Gerevich Tibor művészettörténész fedezte fel - mondta el Marosi Ernő művészettörténész, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke. Hozzátette, hogy Gerevich Tibor nem tulajdonította a művet Botticellinek, "ő tudta, hogy miért". Véleménye szerint sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy bizonyos, az 1490-es években itt dolgozó Albert mester festette a képet, mint bárminek, "de ez sem bizonyosság."
   Marosi Ernő szerint egyelőre nincs biztos eredmény és valószínűleg nem is lesz soha. A műkereskedelemben mást jelentenek a hívószavak: míg egy 16. századi olasz festő kitűnő képe megér néhány millió forintot egy jó szemű embernek, ám ha ráírják, hogy Tiziano alkotása, akkor máris százszor annyit ér a kép.
    Az MTA alelnöke csúsztatásnak nevezte azokat a sajtóban megjelent véleményeket, hogy Hiller István oktatási és kulturális miniszter politikai támogatásban részesíti egy középszerű művész alkotását. "A magyar kulturális miniszter természetesen nem a középkori művészt támogatja félévezreddel később, hanem a magyar kulturális örökség megőrzését" - fogalmazott.
   Tátrai Vilmos, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze, az olasz reneszánsz festészet kutatója szerint lassú folyamat eredménye, amíg egy alkotásról kiderül, hogy valóban kinek tulajdonítható. Mint elmondta, a munkahipotézis nyilvánosságra hozatalát hosszú szakmai viták követik. A végső következtetést a speciális kérdéshez értő egy-két tucat művészettörténész hozza majd meg. A szakértő szerint vannak viszont olyan kérdések is, amelyek akár évszázadokon keresztül sem dőlnek el.

  A művészettörténész elmondta: a hipotézis bizonyításának kötelezően betartandó szabályai vannak. A hipotézist írásos dokumentumokkal, stíluskritikai összehasonlításokkal, minőségi vizsgálatokkal kell alátámasztani. Emellett meg kell vizsgálni azt is, hogy kik jöhetnek még szóba a korban alkotó mesterek közül. Az esztergomi falfestmény esetében pedig az egyik kulcskérdés, hogy az 1460-as években egyáltalán létezett-e már az a helyiség, ahová a falképeket festették.
  Tátrai Vilmos szerint 1-2 százalékos esélye lehet annak, hogy helytálló a hipotézis, miszerint Botticelli munkájáról van szó. Mint mondta, a leginkább zavaró körülmény az, hogy nincs írásos dokumentum, amely alátámasztaná a felfedezést. Megjegyezte: 2005-ben, amikor Tiziano műveként azonosított egy aukcióra kerülő festményt, a stílus, a minőség, a restaurátori vizsgálatok egyértelműen igazolták a feltételezést, miszerint Tiziano munkájáról van szó, ám minden kétséget kizáróan egy 17. századi leltári adat bizonyította a felfedezést.

Korábban:
Botticelli-freskót találtak Esztergomban