Vízre írt szútra - TAIWAN CALLING
Európa már évek óta izgalommal figyeli a Velencei Biennálékon a tajvaniak bemutatóit. Az a radikális alkotói szabadság, amivel a csúcstechnikai eszközöket ötvözik a legegyszerűbb tárgykultúrával, a hagyományt az aktuálissal, tulajdonképpen irigylésre méltó. Az egyharmad magyarországnyi kis szigeten 23 millió ember él, akik éppen most keresik saját közös identitásukat a nyelvi, kulturális, művészeti és társadalmi terepen. Az átalakulás kellős közepén, az énkép rugalmas formálódásával egy időben, a kortárs művészet kivételes hangsúlyt kap, és a jelek szerint a tajvani külpolitika ennek tudatában van. Mi pedig örülhetünk, hogy a Párizsban működő tajvani kulturális központ fontosnak tartotta, hogy Budapesten ilyen komoly bemutatkozásra kerüljön sor.
Amit a Ludwig Múzeumban most kiállító művészek, fiatalok és középgenerációsok hoztak, az sokáig fog visszhangozni a kortárs magyar művészeti életben. Szinte mindegyik mű olyan döbbenetesen új látásmóddal viszonyul a témájához, anyagához, az alkalmazott technika lehetőségeihez, ami képes azonnali vérátömlesztésként hatni. A nyugati művészet kliséit ügyesen, sőt fölényesen kikerülve, a művek egyszerre beszélnek egy népről, egy kultúráról, egy gondolatról és egy alkotóról. Különleges, termékeny pillanata ez a tajvani képzőművészetnek.
A dolgok láthatatlan szövete, az emberi cselekvés rejtett mozgatórugói kendőzetlenül jelennek meg ezekben a művekben, és a kifejezési mód őszintesége néhol egészen megdöbbenti az európai viselkedési kód leplező mechanizmusaihoz szokott látásmódunkat. Nagyszerű az a fotó- és videósorozat, amelyen Chang Chen-Chi a Tajvanra érkező, vakházasságot vállaló vietnami nők sorsát dolgozza fel. Még ennél is erősebb hatású a kiállítás elején Yu Cheng-Ta videómunkája, amelyen más földrészekről származó emberek mögé bújva hasbeszélőt játszik, velük mondatja ki a kínai szövegeket. A megértés, a multikulturalitás kommunikációs nehézségei játékos, ugyanakkor kegyetlenül őszinte módon fejeződnek ki a műben.
Talán a kiállítás legerősebb élménye a közösséghez tartozás. Ezek a művek tudatosan keresik a hagyományhoz való újfajta viszonyt, az egyéni szabadság útjait a közösségen belül, a környezet folytonosságát. Egy radikálisan átalakuló világ sarkpontjai fogalmazódnak meg a tajvani kortársak munkáiban.