
Wes Anderson legújabb vígjátékát a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában mutatták be. Az amerikai rendező és filmjének alkotócsapata éppen úgy, mint az Asteroid City és A Francia Kiadás premierjére, busszal érkezett a cannes-i vörös szőnyegre. Vasárnap este együtt érkezett meg Benicio del Toro, Bill Murray, Mia Threapleton, Michael Cera, Benedict Cumberbatch és Charlotte Gainsbourg.
Wes Anderson a tőle megszokott jellegzetes, képregényekre emlékeztető stílusú, ironikus hangvételű újabb vígjátékának főhőse Zsa-Zsa Korda (Benicio Del Toro), egy kétes hírű pénzember, fegyvergyáros és vállalkozó, a világ egyik leggazdagabb embere, aki a sokadik ellene irányuló merényletkísérlet után végrendelkezik, s kilenc fia ellenében az apácának készülő egyetlen lányát (Mia Threapleton) jelöli meg örököseként.
A versenyprogramba harmadik alkalommal meghívott rendező Cannes-ban elmondta, hogy az abszurd történetet részben a felesége és az apja közötti kapcsolat ihlette, aki „mérnök volt, és meglehetősen alfa-hím”.
„Egy nap azt mondta: el kell mondanom nektek, hogyan működik az üzletem, mert nem fogok örökké élni” – mesélte Wes Anderson. Az apósom „kinyitott egy szekrényt, és elkezdett cipősdobozokat kivenni, és azt mondta: ez az a projekt, amit Szaúd-Arábiában csinálunk. Ez az a projekt, amit Gibraltáron csinálunk (...) Mindez bekerült a filmbe.”
A vígjátékban – amelyet május 29-től vetítenek a magyar mozikban – játszik a Wes Anderson-filmek egyik állandó szereplője, Scarlett Johansson is, ő viszont nem volt ott a vasárnapi díszbemutatón. Az amerikai színésznő kedden érkezik rendezőként jegyzett első filmjének (Eleanor The Great) cannes-i premierjére, amely a filmnyelvet megújító filmek bemutatását célul kitűző Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű programba kapott meghívást.
„Már láttam a filmet, és imádtam” – mondta Wes Anderson, aki azt is jelezte, hogy „egyáltalán nem segítette” Scarlett Johanssont a rendezésben.
A hivatalos versenyprogramban mutatták be vasárnap a brazil Kleber Mendonca Filho A titkosügynök című, csaknem háromórás filmjét is, amely az egyetlen dél-amerikai alkotás az Arany Pálmáért folyó versenyben. A filmrendező, aki 2019-ben a Bacurau című misztikus thrillerével elnyerte a zsűri díját Cannes-ban, a brazil katonai diktatúra idején, 1977-ben egy zavaros múltú egyetemi kutató elleni hajtóvadászatot vitte filmre, ironikus hangvételben.
A 78. cannes-i fesztivál május 13-án kezdődött. A 167 országból benevezett csaknem háromezer alkotás közül 22 versenyezhet az Arany Pálmáért, közülük hatot rendezett nő. A megnyitón Robert de Niro tiszteletbeli Arany Pálma díjat vehetett át. A rövidfilmek versenyébe egy magyar rendező, Kenyeres Bálint No.3 (The Spectacle) című alkotása is meghívást kapott, míg a restaurált filmklasszikusokat bemutató Cannes Classics elnevezésű programban a FIPRESCI életműdíjával elismert Szabó István A napfény íze című filmjét vetítették.
A nemzetközi zsűri elnöke Juliette Binoche Oscar-díjas francia színésznő, a grémium a szombat esti záróünnepségen adja át a díjakat.