Júniusban nyolc napig a vadnyugaté lesz a főszerep az Art+ Cinema Lugosi termében. A Pannónia Movie Kft. kultfilmekkel és Kevin Costner korábbi westernrendezéseivel hangolódik Cannes-ban debütált új mozijának hazai premierére.

A hét mesterlövész AFP.jpg
Jelenet A hét mesterlövész című filmből. Fotó: Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP

Június 20. és 26. között az Art+ Cinema látogatói minden este duplán utazhatnak az időben: egyrészt a cowboyok korszakába a történeteken keresztül, másrészt az ’50-es és ’60-as évek válogatott alkotásaitól Kevin Costner munkásságáig filmtörténeti szempontból is, hogy aztán 27-én már a rendező legfrissebb eposza debütálhasson a nagy vásznon.

Kezdésnek A hét mesterlövész kerül műsorra. Kuroszava A hét szamurájának remake-je legalább olyan népszerű és elismert, mint eredetije, remekül helyezve át az elemeket a történelmi Japánból. A picit több mint kétórás kaland hét címszereplőjét Steve McQueen, Charles Bronson, Yul Brynner, Robert Vaughn, James Coburn, Horst Buchholz és Brad Dexter alakítják, ellenlábasukat pedig Eli Wallach.

Június 21-én és 22-én Kevin Costner rajongóinak kedvez a mozi. Először a Fegyvertársakat vetítik, majd a Farkasokkal táncoló, Costner első rendezése kerül sorra, amely 12 jelöléséből 7 Oscart zsebelt be, köztük a legjobb filmét, rendezőét és adaptált forgatókönyvét. A westernbe új életet lehelő alkotás meghatározó volt az amerikai őslakosokhoz való modern hozzáállás kialakulásában. A háromórás mozgóképet gyakran említik a Pocahontas mellett az Avatar másik legfőbb ihletadójaként.

Június 23-án és 24-én két olyan klasszikus érkezik, amelyeket a Pannónia Mozihálózat törzsnézői már többször is láthattak, legutóbb a pár hónappal ezelőtti Sergio Leone-filmhét alkalmából. Senkinek sem kell bemutatni az 1968-as Volt egyszer vadnyugatot (Henry Fonda, Charles Bronson, Jason Robards és Claudia Cardinale főszereplésével), valamint a Dollár-trilógia záródarabját, A Jó, a Rossz és a Csúfot. A háromórás játékidőt alulról közelítő kultfilmeket Ennio Morricone feledhetetlen zenéi is halhatatlanná tették.

Az epikus hosszúságú történetek után június 25-én és 26-án a filmhét utolsó két előadása „csupán” a másfél órás határt súrolja. Előbb az 1966-os Djangót láthatja a közönség. Rendezője, Sergio Corbucci szintén veteránnak számít a westernben, de Bud Spencer és Terence Hill kortárs komédiáiból is jegyzett párat. A tipikus magányos farkas történettípusán kívül nyerseségével és brutalitásával is megihlette Tarantinót.

A klasszikusok sora – legrégebbi darabként – az 1952-es Délidővel zárul. A Gary Cooper és Grace Kelly nevével fémjelzett (a mellékszerepekben Lloyd Bridges, Thomas Mitchell és Katy Jurado tündökölnek), 7 jelöléséből 4 Oscart – köztük a legjobb férfi főszereplőét – bezsebelő mozi picit színpadias módon, valós időben mutatja be egy rendőrbíró és egy bűnbanda összecsapását a maga néhol színházias stílusában.

Film Horizont Egy amerikai eposz.jpg
Jelenet a Horizont: Egy amerikai eposz című filmből. Fotó: Vertigo Média

Ezek után pedig a csütörtöki premiernappal, június 27-én elérünk a zsáner legfrissebb üdvöskéjéhez, a világpremierjét Cannes-ban tartó Horizont: Egy amerikai eposz első fejezetéhez, amely már eleve háromórás, de még várhatóan idén érkezik a második fejezete, és a harmadik-negyedik felvonás is tervben van. Bár az összhossz alapvetően inkább a minisorozat formátumába passzolna, az elmúlt években a tévés tapasztalatokat is bőszen gyűjtögető Kevin Costner ezúttal kifejezetten ragaszkodott a mozitermek nyújtotta extrákhoz. Igazi sztárgárdát hozott össze, akiket felsorolni is hosszú lenne, a 15 évet felölelő történések fókuszában pedig a polgárháború áll.