William Blake megmutatja az emberi lélek rémisztő mélységeit és szédítő magasságait

A Szépművészeti Múzeum Menny és Pokol házassága – William Blake és kortársai című kiállítása nem pusztán egy művész pályaképét, hanem egy egész szellemi korszak atmoszféráját tárja elénk: a brit romantika világába vezet, ahol a végletek uralkodtak. Ahol a művészet a mérhetetlen nagyság, a lélek szakadékai és az érzelmek túláradása között ingadozott, és ahol a képzelet és a látomás lettek az emberi tapasztalat legfőbb mércéi.

A 18–19. század fordulóján, amikor a forradalmak, háborúk és társadalmi átalakulások alapjaiban rengették meg az európai világképet, Blake és kortársai a bizonytalanságban is a transzcendenciát keresték. A látomás, a lázadás és a spirituális igazságkeresés lett a válaszuk a káoszra. Műveikben a belső világok, lírai én tájai rajzolódtak ki – extatikus jelenések, apokaliptikus látomások, sötét égboltok és fényben fürdő testek.

Bár a cím William Blake nevét emeli ki, a tárlat nem kronologikus életmű-bemutató, hanem egy korszak gondolkodásának és önkeresésének lenyomata. Párbeszédet teremtő csoportos kiállításról van szó, ahol a romantikus esztétika nagy kérdései – a hit és kétely, a szellem és anyag, az emberi és isteni határainak keresése – jelennek meg. 


A kurátorok egyik legnagyobb érdeme, hogy Blake művészetét nem elszigetelt zseniként, hanem egy élő szellemi hálózat részeként mutatják meg. Külön öröm, hogy nemcsak Blake kortársai, hanem magyar alkotók, Kondor Béla vagy a Borsos Lőrinc alkotópáros néhány munkája is helyet kap a térben, jelezve, hogy a brit romantikusok által felvetett kérdések átívelnek időn és téren és ma is éppannyira aktuálisak, mint régen.

A korszak egyik kulcsfogalma a kanti fenséges, amely azt a határhelyzetet írja le, amikor az ember olyasfajta erővel találkozik – a természetben, gondolatban vagy látomásban –, ami meghaladja a megértését. Ez az élmény egyszerre félelmetes és felemelő. Mert miközben az ember saját kicsinységét érzi, tudatosul benne a szelleme határtalansága is.

A kiállítás ezt az élményt igyekszik átadni. A termekben viharok, özönvizek, gótikus romok és hegycsúcsok képei váltakoznak az emberi lélek rémisztő mélységeivel és szédítő magasságaival. A mennyből zuhanunk a pokolig, a rémálmokból a tündérmesékig, a groteszktől a szakrálisig, majd vissza. Egyes művekben a természet elementáris erői uralják a vásznat, másutt a belső fenséges manifesztálódik – az a végtelen, ami az ember tudatában születik meg. Blake számára a fenséges nem a világ nagyságáról, hanem a szellem isteni dimenziójáról szól. Látomásokat ábrázolt, amelyek sohasem puszta illusztrációk, hanem belső apokalipszisek és extázisok, ahol az emberi elme szembesül saját határtalanságával.

MENNY_ES_POKOL_HAZASSAGA_WILLIAM_BLAKE_ES_KORTARSAI_CSZS_24.JPG
William Blake: Urizen könyve

Nekünk, nézőkként pedig kifejezetten megrendítő szembesülni Blake grafikáival, amelyek egyébként érzékenységük folytán csak extrém rövid ideig lehetnek kiállítva. A kedvenceim azok a miniatűr, akvarellel és tintával készült lapjai – The Book of Thel, The First Book of Urizen vagy az Albion leányainak látomásai –, amelyeken a tünékeny vonalvezetés, a légiesen elmosódó színek és a lebegő alakok egyfajta csendes éteriséget árasztanak.

Blake itt hagyja lélegezni az alakokat: testük nem a földhöz, hanem a fényhez kötődik, mozdulataik a gravitációt is feloldják.

A színek transzparensek, az alakokat csupán csak a kontúrjaik definiálják. Így lesznek ezek a jelenetek látomásszerűek, olyanok, amelyek túl vannak az e világin.

MENNY_ES_POKOL_HAZASSAGA_WILLIAM_BLAKE_ES_KORTARSAI_CSZS_25.JPG
William Blake: Urizen könyve. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu

Érdemes Blake alakjainak tekinteteit is alaposan szemügyre venni. Nála ugyanis a nézés mindig morális és spirituális esemény. A Plútusz esetében a kígyók tekergése és a lehajtott, szinte önmagukba forduló testek bizonytalanságot közvetítenek, a fő alak tekintetében is kétségbeesés tükröződik. A figurák nem egymásra néznek, hanem önmagukba záródnak. A Sátán örvendezik Éva bukásán mű középpontjában Éva, szemében bűntudattal néz a csábító kígyóra. Blake világában a nézésnek mindig erkölcsi tétje van: szembenézésről, elfordulásról, teremtésről vagy rombolásról van szó. 

MENNY_ES_POKOL_HAZASSAGA_WILLIAM_BLAKE_ES_KORTARSAI_CSZS_2.JPG
William Blake: A Sátán örvendezik Éva bukásán

Nagyon izgalmas ebből a szempontból megnézni az alkotó egyik legismertebb képét, a Newtont. A tudós, aki Blake-nél meztelen atlétaként, koncentrált magányban méricskéli a világot, egyszerre hős és eltévedt lény. Teste antik szépségű, de szemében nincs látomás – csak számítás, nem ragyog, csupán hidegen figyel.

Blake itt a felvilágosodás hideg racionalitását teszi próbára: Newton teste gyönyörű, mégis nyugtalanító, mert a szellem már nem az égre, hanem a földre szegezi tekintetét.

A racionalitás itt a látomás elnémulásával azonosul – mintha a világ mérése közben épp a világ csodája veszne el.

MENNY_ES_POKOL_HAZASSAGA_WILLIAM_BLAKE_ES_KORTARSAI_CSZS_40.JPG
Theodor von Holst: Kharón

A szakrális és a groteszk is nagyon érzékletesen jelenik meg e kiállításban. Henry Singleton Ariel egy denevér hátán című festménye például a shakespeare-i varázslatot hozza el, ahol a fényes szellem és a sötét állat groteszk egységben repülnek. Turner Téma a rúnikus hiedelmekből című művén a természet ködéből kísértetek bontakoznak ki, Theodor von Holst Kharónján pedig a pokol örvényei és démonai jelennek meg Dante nyomán. John Hamilton Mortimer Tengeri szörnyeteg hallal című rajza rámutat, hogy a mélység lényei nem gonoszak, hanem a lélek elfojtott rétegeinek megtestesülései. Turner A kétségbeesés barlangja című, már-már absztraktnak ható képén a forma itt feloldódik a fényben, a színek anyagtalan ragyogásában: a festészet határát súrolja, ahol a kép maga is látomássá válik.

MENNY_ES_POKOL_HAZASSAGA_WILLIAM_BLAKE_ES_KORTARSAI_CSZS_35.JPG
Henry Singleton: Ariel egy denevér hátán (balra)

Mindezek után talán világossá válik, hogy Blake és kortársainak művészete nem menekülés a valóság elől, hanem annak legmélyebb megértése. A fenséges, a groteszk és a szakrális itt nem ellentétek, hanem ugyanannak az emberi tapasztalatnak a különböző arcai – azé, amely egyszerre vágyik a mennybéli magasságokra, miközben retteg attól, hogy végül a pokol bugyraiban végzi.

A kiállítás január 11-ig látogatható.

Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

William Blake igazi popsztár, de a mozikban is nagyot alakít

Az év egyik kulturális szenzációja a Szépművészeti Menny és Pokol házassága – William Blake és kortársai című kiállítása, mely valóságos ünnep a romantika és a spirituális látomások rajongói számára.

Először nyílik kiállítás Magyarországon William Blake alkotásaiból

Menny és Pokol házassága – William Blake és kortársai címmel nyílik kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. A szeptember 26-tól 2026. január 11-ig látogatható tárlaton először láthatók William Blake költő és festőművész alkotásai Magyarországon.

Yeats költészetét az ír nép szelleme inspirálta

Százhatvan éve, 1865. június 13-án született egy Dublin melletti kis faluban, Sandymountban William Butler Yeats Nobel-díjas ír költő, drámaíró, egyebek mellett A szívbéli vágy földje, A homokóra és A király küszöbe című drámák, illetve A torony és A csigalépcső című kötetek szerzője.