Zeitkratzer (D)/ Lillevan (S): Xenakis(a)live!, Lou Reed: Metal Machine Music Part 4. /koncert

Egyéb

A TEMPS D'IMAGES - Képek Ideje Fesztivál keretében:
 
Zeitkratzer (D)/ Lillevan (S): Xenakis(a)live!, Lou Reed: Metal Machine Music Part 4. /koncert
 
2007. November 17. (Szo) 20h
 
Jegyár: 1500 Ft, diákjegy: 1100 Ft, a Trafó bérlet érvényes!
 
 
Zeitkratzer! Egy zenekar, amely eltöröl minden létező határt kamarazene, stúdióban készülő kompozíciók és elektronikus zene között. Budapestre legaktuálisabb programjukkal látogatnak el. A koncert első felében a 2001-ben elhunyt görög származású elektro-akusztikus zenei úttörő, Iannis Xenakis emléke előtt tisztelegnek a Xenakis(a)live! című darabbal, míg a második részben a egy 20 perces részletet adnak elő másik új lemezükről, mely Lou Reed Metal Machine Music című lemezének a feldolgozása.
 
A berlini Reinhold Friedl igen sokoldalú zenész. Zenekarával, a Zeitkratzerrel, valamint Lou Reed, Merzbow, Keiji Haino, Elliott Sharp vagy Lee Ranaldo (Sonic Youth) társaságában új alapokat fektetett le Európa kortárs zenei szcénájában. A Trafóba két újonnan megjelent lemezük bemutatójával érkeznek. A koncert első felében Iannis Xenakis emléke előtt tisztelegnek a Xenakis(a)live! című darabbal, mely különös újraértelmezése a Xenakisra jellemző hangzásoknak,  élőben, kihangosított akusztikus hangszereken szólaltatva meg az eredetileg elektronikusan, sokszor stúdiókörülmények között születő hangképeket.
 
A koncert második felében egy részletet hallhatunk másik új lemezükről, mely Lou Reed Metal Machine Music című lemezének feldolgozása, és melyet a művész vendégszereplésével rögzítettek a Berlin Festspielhausban 2002 tavaszán. A lemezt, amely majdnem Reed karrierjének végét jelentette, a kiadás után 3 héttel be is vonták a lemezboltokból. 2000-ben azonban újra kiadták (megjelenésének 25. évfordulóján), így a Zeitkratzer is elkészítette saját verzióját és elküldte Reednek:
 
"A Zeitkratzer felvette velem a kapcsolatot, hogy játszani szeretnék a Metal Machine Musicot és az ehhez szükséges engedélyeket kérték. Én mondtam, hogy lehetetlen élőben eljátszani, de ők állították, hogy felvették, és elküldenek egy pár perces részletet. Miután meghallgattam, azt mondtam magamban "Ez hihetetlen, csináljátok meg!" Megkértek, hogy játsszak gitáron a darab végén, így a Berlini Operaházban sikerült előadnunk a darabot, mely majdnem a karrierem végét jelentette."
 
A koncertre a Svédországban született ír származású Lillevannal érkezik a zenekar, aki a Xenakis(a)live! lemez vizuális részéért felel. Az évek során számos előadóval dolgozott a világ minden táján (pl. Zbigniew Karkowsky, Vladislav Delay/Luomo, Christine Hill, Tarwater), munkáit olyan kiadók DVD-in lehet felfedezni, mint Asphodel, Mille Plateaux, illetve dolgozott a Sony Ericsson vagy Mini/BMW reklámjain.
 
Lillevan vizuális munkája teljes összehangban van Xenakis matematikai pontossággal megírt zenéjével, illetve annak hangulatával. "A képi világ kommunikatív médium, mely a zenére reagál, így dolgozhat vagy vele, vagy ellene, éppen ezért vállalom inkább a hibázás kockázatát egy élő produkcióval, minthogy jól bevált képi világgal dolgozzak az előadásokon."
 
 
Program:
Xenakis(a)live (51")
Szünet
Lou Reed "Metal Machine Music" part 4. (20")
 
Zenészek/Musicians:
Reinhold Friedl - zongora/ művészeti vezetés/ piano, artistic director
Burkhard Schlothauer - hegedű/violin
Anton Lukoszevieze - cselló/cello
Uli Phillipp - bőgő/double bass
Franz Hautzinger  - trombita/ trumpet
Hayden Chisholm - klarinét/clarinets
NN - dobok/drums
Marc Weiser - elektronika/ electronics
 
Vizuális világ/ visual: Lillevän
 
Kiemelt médiatámogató / Main media sponsor: port.hu
 
 
 
"Zeitkratzer convinced us that Cage's music can still live with all its complexities, stripped of the debris of its iconic-ironic status, if we only give ourselves time, space and ears to hear." /Stephen Robinson, THE WIRE/
 
"Played by a live group, "Metal Machine Music" sounds even wilder and more frenetic, and Zeitkratzer's act of fandom - countless work-hours involved in transcribing and orchestrating - moves "Metal Machine Music" into a context where, perhaps, it always belonged: as an avant-garde piece of bristling minimalism rather than a rock musician's bizarre experiment." /New York Times, 2007/05/27/