Zenei kódok a filmgyártásban

Egyéb

Kádár Anett Julianna, a Magyar Templeton Program 30 éves támogatottja a zenei és az irodalmi kapcsolatok kutatásával foglalkozik az olasz irodalom területén. ?Az alapkutatásom Dante Alighieri költészetével és a zeneiséggel foglalkozik, doktori disszertációmat is ebből írtam, és első tudományos könyvem is erről szól A Trecento költészete és a zene címmel. Akkor kezdett el foglalkoztatni a téma, mikor gimnáziumi éveim alatt olaszul tanultam, és sok barátom ? főként operaénekesek és karvezetők ? hozták nekem a különböző, 5-700 évvel ezelőtti olasz kórusművek és operák szövegeit, hogy fordítsam le nekik. Egyből beleszerettem a stílusba. Jelenleg Thaiföldön, Chiang Maiban oktatok óraadóként egy egyetemen, de most itthon töltök egy hosszabb időt, mert szeretném megvédeni a PhD-disszertációmat. Korábban a Debreceni Egyetem Zeneművészeti tagozatán tanultam előkészítő tagozaton, majd ott és a bölcsészkaron diplomáztam, most pedig doktorjelöltként várom a disszertáció opponensi véleményeit, hogy azután megvédhessem? ? mondta el Kádár Anett Julianna.

 

A Templeton Talks nevű eseményen Középkori zenei kódok alkalmazása a modern multimédiás filmgyártásban címmel tartott előadást a fiatal kutató. ?Azt mutattam be, mennyire fontos, hogy milyen hanganyag szól bizonyos képek alatt egy-egy filmben. Megnéztük például, hogy a Star Wars harci jelenete milyen hatást kelt a nézőkben, ha a Micimackó zenéje szól alatta. Mindenki felismerte a különbséget. Jót nevettek rajta. Léteznek bizonyos zenei kódok, melyeket már a középkorban és az azt követő korszakban is használtak a zenében a szöveg és a tartalom pontos megjelenítésére. Megnéztük, hogy a középkori és a reneszánsz zeneszerzők által használt hangközök és dallamfordulatok hogyan fejezik ki ugyanazt a jelentést a mai filmzenékben, és hogyan hasznosíthatóak a fulldome filmekhez és az immersive art anmációkhoz íródó zenékben? ? magyarázta Kádár Anett Julianna, miről is szól a témája.

 

?Az előadás valójában egy újabb kutatásom eredménye. Lehetőségem adódott egy külföldi stúdióban dolgozni, ahol a különböző filmzenék írásában és válogatásában veszek részt. Itt is tapasztaltam: sokkal hatásosabb zenéket írnak azok, akik ismerik a régi zeneszerzők által használt zeneelméleti trükköket. A kutatás ötlete akkor merült fel bennem, mikor egy filmben a képi tartalommal ellentétes zenei anyagot hallottam, és ez nagyon zavart. Elkezdett érdekelni, kik és hogyan állítják össze a különböző filmek és animációk zenei anyagát. Első lépésként bekerültem egy stúdióba, onnantól egyenes út vezetett oda, hogy gyakorlatban is kipróbálhassam a középkori zenei kódok tudatos alkalmazását a filmzenék írása során.?

 

A Templeton Program célja, hogy felkutassa és képezze a jövő meghatározó tudósait, üzletembereit, döntéshozóit. Az egyedülálló kísérleti program keretében tudományos, üzleti, kommunikációs és egyéb szakterületről érkező kiválóságok, mentorok támogatásával, az egyéni igények alapján kialakított programokkal összesen 315 kivételes kognitív tehetségű fiatal részesül személyre szabott tehetségtámogatásban. A Templeton Talks rendezvénysorozat célja, hogy a különleges tehetségek bemutathassák magukat és eredményeiket a Junior Templeton Fellow Network tagjainak és a nagyközönségnek, továbbá, hogy a hálózat- és a közösségépítés, valamint a szakértői visszajelzések lehetőségével a fiatalok felelősségteljes gondolkodását és szociális érzékenységét fejlessze.

 

?A programnak az a legnagyobb előnye, hogy igazodik az egyéni igényekhez. Az első negyed évben külföldön voltam, akkor főleg a többi fellow-t ismerhettem meg, most pedig igyekszem minél több programon részt venni. Nagyon tetszik, hogy olyan emberektől tanulhatok, akiket tisztelek és példaértékűnek tartok. Emellett lehetőséget biztosítanak arra is, hogy olyan dolgokba is belevágjunk, melyekbe egyedül nem feltétlenül mernénk. Most például a csoportommal egy jótékonysági koncertet szervezünk karácsony környékére? ? mesélte a fiatal tehetség. Majd hozzátette: ?hogy mi változott, amióta a program az életem része lett? Minden találkozóról úgy megyek haza, hogy kapok valamit, amitől gazdagabb lettem. És itt a nagyobb, szakmai támogatás mellett azokra a mondatokra vagy visszajelzésekre is gondolok, melyeknek köszönhetően például nem lesz lámpalázam, mikor a következő előadásomat tartom.?