Hogyan született meg az a különleges ötlet, hogy Kosztolányi Dezső Édes Annáját musical formájában is megismertessék a közönséggel?
Az Édes Anna ízig-vérig dráma. Nincs benne egyetlen hagyományos musical fordulat sem, nincs benne semmi, ami önmagától zenésszínházi hangulatot kívánna. Egyetlen apró, de nem elhanyagolható momentum azonban mégis akadt, ami elég volt az ötlet kipattanásához, ez pedig a kor keserűs-bús hangulata, ami már önmagában is valahol egy zenei irányzatot feltételezett. Persze, mi ettől a zenei irányzattól végül eltértünk, de a munka megkezdéséhez elég volt az, hogy a könyv olvasása zenei hangokká alakultak át. Mindamellett fontos tény, hogy a legnagyobb sikereket elért musicalek alapművei kivétel nélkül drámák, gondoljunk akár a Rómeó és Júliára, vagy a Vámpírok báljára. Egyik sem ér túlzottan vidám véget?
Az eredeti művet valószínűleg mindannyian ismerjük: mennyiben követi a darab az alaptörténetet, miben tér el attól vagy annak hangulatától?
Alapvetően követi, de nem ez volt a célunk. Nem egy századik Édes Anna-színházat akartunk csinálni, hanem egy új irányt kitalálni, megalkotni. Ez, úgy gondolom, sikerült is. Például magyarázattal szolgálunk a gyilkosságra, új arcát mutatjuk meg Édes Annának, lényegre törőbben foglalkozunk a pszichológiai háttérrel is. Egy lendületes, izgalmas, táncos-dalos és korhű előadást készítettünk, ami a történeti szálat végig felgöngyöli, minden fontos fejezetet átölel, de kiemelt számunkra fontosabb epizódokat is. Ezek azok a válaszok, amik bennünk, vagy mondhatjuk úgy is: bennem megoldják az Édes Anna-esetet.
Melyek voltak a regény színpadra adaptálásának legnagyobb nehézségei, kihívásai?
Az időtényező például. A regény hosszú hónapokon át ível, amit színpadon nehéz követni, hitelesen érzékeltetni. Természetesen a magánszínházi produkciókra jellemző nehézségeket is felsorolhatnám, nekünk ugye egyelőre nincs saját színházi épületünk, ahol próbálhatunk korlátlanul, nincsenek támogatóink, nem kapunk semmilyen állami segítséget ? de ezek a problémák nem művészi jellegűek.
Hogyan illeszkednek ebbe az alapvetően tragikus történetbe a Horváth Zsolt Hozsó által szerzett zenei betétdalok?
A tragikusság és Hozsó nem ellentétes jelző, úgyhogy semmi nehézséget nem okozott neki a dalok professzionális megkomponálása. Ő egy zeneszerző, aki bár ez idáig a popszakmában jeleskedett és ért el komoly sikereket, mostanra már kiforrott annyira, hogy ilyen nehéz feladatokkal is megbirkózzon. Egyébként, véleményem szerint semmivel sem könnyebb egy popslágert megalkotni egy musical slágernél, csupán más hangszerelést kell alkalmazni. Az Édes Anna dalai egytől egyig megállják a helyüket külön-külön is, egyetlen dalunk sem lett töltelék, vagy másodrangú. Elképesztően jók a zenék!
Kiket láthatunk a főbb szerepekben?
Édes Anna szerepében Horváth Mónikát láthatják a kedves nézők, aki az Operett Színház növendéke, zseniális tehetség. Varga Zsanna Vizynét játsza, aki szintén számtalan musical szerepben bizonyított már, hihetetlenül eltalálta a karaktert, az egész előadás a vállán pihen szinte. Buch Tibor ? aki Vizy urat alakítja ? pedig 20 éves musical és operett múltra tekinthet vissza lassan, elképesztő hangi adottságai betöltik a teret, nagyon domináns színpadi jelenléte van. Jancsi úrfi szerepében Getto Márton látható, aki a Budapesti Showszínház felfedezettje, vicces-hebehurgya karakterével oldja a feszült hangulatokat. A hét cselédlány között pedig megtalálhatjuk Sáfrány Emese Aleskát, Péterffy Lilit, Polyák Ritát, Gere Orsolyát is például, de a szereposztás büszkélkedhet Nádasi Veronikával is, aki az Operett Színház kiváló művésze.
A december 9-i bemutatóra a jegyek többsége már elkelt: számíthatnak az érdeklődők arra, hogy a musical később más időpontban is bemutatásra kerül?
Igen, januárban ismét játszunk majd a Belvárosi Színházban, 20-án és 21-én. De készülünk az országos turnéra is, közel 40 állomás vár ránk februártól.
Mivel készül a Budapesti Showszínház a következő évre?
Az Édes Anna országos turnéja az első és legfontosabb feladatunk az év első felében. Szeptemberben mutatjuk be a következő produkciónkat, amely szintén egy musical lesz, viszont teljesen saját történet: ez egy magyar történelmi személyiségre vonatkozik majd. Természetesen rengeteg musical és operett előadással járjuk még az országot, de készülünk egy tiniknek szóló prózai előadással is.