Utazni mindig jó, de még jobb, ha egy-egy út során olyan kiállításokba botlunk, amelyek életre szóló élményt kínálnak. Idén is lesz jó néhány olyan blockbuster, amelyekért érdemes repülőre szállni vagy épp vonatra ülni.

Vincent van Gogh. Pittore colto // Mudec, Milánó
2024. január 28-ig

A kiállítást célja, hogy a jól ismert festőt a közhelyeken túl is megértsük, így a tárlat nemcsak a festészetére, hanem az élet- és művészetszemléletét megalapozó kulturális érdeklődésének gazdagságára és mélységére összpontosít. Egy olyan Vincent van Gogh-ot láthatunk most, aki kevésbé volt outsider és meglepő módon sokkal inkább naprakészen követte korának kulturális vitáit: szenvedélyes gyűjtője volt a kortárs grafikáknak, valamint gondos megfigyelője a legaktuálisabb művészeti irányzatoknak. A kiállítás egy kronologikus és tematikus útvonalon keresztül műveinek új értelmezését teszi lehetővé, amely a festői látásmód és a művész kulturális dimenziójának mélysége közötti kapcsolatot emeli ki a könyvek iránti szenvedélyes érdeklődését, valamint a japán kultúra iránti rajongását fókuszba állítva.

Yoko Ono: Music of the Mind // Tate Modern, London
2024. február 15. – szeptember 1.

London óriási szerepet játszott Yoko Ono életében és művészi pályafutásában: öt évig tartózkodott a városban, ezalatt találkozott a hatvanas évek legfontosabb alkotóival, itt hozta létre néhány radikális művét, de ez volt az a hely is, ahol megismerkedett John Lennonnal. London 2024-ben ismét nyomot hagy Yoko Ono művészi pályáján, hiszen a Tate Modernben a japán alkotó eddigi legnagyobb nagy-britanniai kiállítását rendezik most meg. A tárlaton több mint 200 művet mutatnak be, installációkat, filmeket, zenéket és fotográfiákat, amelyek Ono multidiszciplináris művészi útját és a kortárs kultúrára gyakorolt hatását mutatják be. Londoni évei alatt készült munkái, köztük az Indica és a Lisson Galleryben bemutatott installációk, mint például az Apple 1966 és a Half-A-Room 1967 a kiállítás kiemelt darabjai közé tartoznak majd.

Vera Molnar // Centre Pompidou, Párizs
2024. február 28. – augusztus 26.

A tavaly decemberben, 99 éves korában elhunyt művészt a számítógépes művészet úttörőjeként tartjuk számon, aki kreatív látásmódjával évtizedekkel megelőzte a korát. Társai nem is igazán értették, amikor az 1960-as években generatív műveket kezdett készíteni a korai programozási nyelvet és mechanikus plotterrel ellátott számítógépeket használva. Az ő szemükben dehumanizálta a művészetet, mondta el az alkotó egy 2022-ben készített interjúban. Az elmúlt tíz évben azonban sok minden megváltozott, a világ végre felfogta Molnar alkotói praxisának jelentőségét, azt, ahogyan a rendszer és a véletlenszerűség játékos kapcsolatba kerül a művészetével. A párizsi retrospektív kiállításon az 1946-ban készült rajzoktól a 2023-as új munkákig láthatunk majd egy páratlan válogatást.

Roy Lichtenstein // Albertina Múzeum, Bécs
2024. március 8. – július 14.

Roy Lichtenstein 2024-ben lenne 100 éves (épp, mint Molnár Vera!), ez alkalomból pedig nagyszabású retrospektív kiállítást rendez a bécsi Albertina a pop art legenda munkásságából. A kiállításon nemzetközi magángyűjteményekből és olyan jelentős intézményekből kölcsönzött művek szerepelnek majd, mint a New York-i Whitney Múzeum és a MoMA, a bécsi Ludwig Museum és a madridi Thyssen-Bornemisza National Museum. A kiállítás a művész öt évtizedes pályafutását követi végig, amelynek főszereplői a világhírű, nagy méretű, képregény ihlette festményei az 1960-as évekből. De a tárlaton láthatóak lesznek még az 1970-es évekbeli tükörsorozatai, tájképek és enteriőrök is.

Anselm Kiefer: Fallen Angels // Palazzo Strozzi, Firenze
2024. március 22. – július 21.

Anselm Kiefer a velencei Palazzo Ducaléban 2022-ben tartott nagyszabású tárlata után tér vissza Olaszországba, ezúttal a történelmi Palazzo Strozzit veszi birtokba a Bukott angyalok című nagyszabású egyéni kiállításával. Az 1945-ben a németországi Donaueschingenben született Kiefer a bonyolult érzelmek, az emlékezet, a háború, a mítosz és a létezés feltárásáról ismert epikus művei a festészet, a szobrászat és az installáció területét fedik le. A mostani kiállításon korábbi munkák és új művek is láthatók lesznek. A tárlat az alkotó művészetében megjelenő vitális komplexitást kívánja felmutatni. 2023-ban jelent meg a művészről szóló 3D-s dokumentumfilm, amelyet Wim Wenders készített, ez a mű is látható lesz ezen a kiállításon.

Caspar David Friedrich: Infinite landscapes // Alte Nationalgalerie, Berlin
2024. április 19. – augusztus 4.

65a135602992722a3bddcb20.jpg
Caspar David Friedrich: A magányos fa (1822; olaj, vászon; 55 x 71 cm; Staatliche
Museen zu Berlin). Reprodukció: Jörg P. Anders

A Caspar David Friedrich születésének 250. évfordulóját ünneplő Végtelen tájak kiállítás a romantikus tájképfestő két másik nagy németországi tárlatához csatlakozik. A Hamburgban, Drezdában és a berlini Alte Nationalgalerie-ben megrendezett kiállítások Friedrich életét és hatását vizsgálják, minden helyszínen más-más nézőpontból. A Hamburger Kunsthalle a művész ember- és természetábrázolását, valamint a kortárs művészetre gyakorolt folyamatos hatását analizálja; Drezdában, ahol a művész több mint 40 évig élt, az Albertinum azt nézi meg a képeken keresztül, hogy a város miként hatott a művészre; az Alte Nationalgalerie pedig Berlin Friedrichhez fűződő kapcsolatát elemzi. Itt csak 20. század elején fedezték fel újra a művészt, az 1906-os Deutsche Jahrhundertausstellung című nagyszabású retrospektív kiállítás hozta vissza a művész elismertségét, miután halála után viszonylag feledésbe merült. A Végtelen tájak közel 60 festményt és 50 rajzot vonultat fel, köztük több olyan festménypárt, amelyen a művész a perspektíva változásait vizsgálta. Hamburghoz és Drezdához hasonlóan Berlin városa is jelentős szerepet játszott Friedrich pályafutásában, és életében jelentős kiállításokat rendezett. A három helyszín most Friedrich munkásságának legfontosabb sorozatainak ad otthont.

Passion of the North // Kunstilo, Norvégia
2024. május 11-től

Az északi modernizmus is felkerül idén Európa kulturális térképére a dél-norvégiai Kristiansandban található Kunstsilo megnyitásával. Az 1930-as években épült egyedülálló silóépületet korszerű múzeummá alakították át, hogy otthont adjon Nicolai Tangen norvég gyűjtő átfogó gyűjteményének. A megnyitó kiállítás a legnagyobb remekműveket mutatja be ebben az új intézményben, ahol az avantgárd művészek nemcsak Norvégiát, hanem Svédországot, Finnországot, Dániát és Izlandot is képviselik.

When We See Us: A Century of Black Figuration in Painting // Kunstmuseum, Basel
2024. május 25. – október 27.

65a1340b0803e1d717404f65.jpg
Cinthia Sifa Mulanga: Várjon a sorára – Versenyképes testvériség (2021). Serge Tiroche és az Africa First Collection jóvoltából

Ez a kiállítás már nagy sikerrel futott a dél-afrikai Fokvárosban, most pedig Európába utazik, hogy az itteni közönséget is lenyűgözze. Több mint 200 műalkotást vonultat fel olyan afrikai művészektől, mint Ben Enwonwu és Zandile Tshabalala, valamint a diaszpórában élő alkotóktól, köztük Michael Armitage-tól, Amy Sheraldtól és Lynette Yiadom-Boakye-tól. A fekete figurális festészet talán még sosem mutatkozott be ennyire átfogóan ezen a kontinensen, ezért is kerül most ez a kiállítás is erre a listára. A tárlat a rasszista feltételezésekkel szembeszálló műalkotásokat állítja fókuszba, és olyan témák köré szervezi a műtárgyakat, mint az Öröm és mulatozás és az Érzékiség.

Matisse: Invitation to the Voyage // Fondation Beyeler Riehen, Basel
2024. szeptember 22. – 2025. január 26.

2024 őszén a bázeli Fondation Beyeler Riehen közel 20 év után először rendez Henri Matisse retrospektív kiállítást Svájcban és a német nyelvterületen. A nagy európai és amerikai múzeumokból és magángyűjteményekből származó, mintegy nyolcvan művet felvonultató kiállítás a művész úttörő életművének fejlődését és sokszínűségét mutatja be. A kiállítás kiindulópontja Charles Baudelaire Meghívás az utazásra (1857) című verse, mivel Matisse munkásságának számos motívuma és kulcsfontosságú témája megjelenik ebben a költeményben.

Arte Povera // Bourse de Commerce, Paris
2024. október 9. – 2025. március 24.

Stílusosan zárja az évet Párizs a Bourse de Commerce kiállításával, amely egy forradalmi mozgalom születését követi nyomon. Az 1960-as évek közepén Olaszországban megjelenő Arte Povera a fogyasztói társadalommal szemben pozicionálta magát, és hamarosan pop-art ellenes mozgalommá vált. Az irányzat a természetes vagy újrahasznosított anyagokat részesíti előnyben az amerikai hivalkodással szemben. A kiállítás kurátora a mozgalom nagy teoretikusa, Carolyn Christov-Bakargiev, aki a Pinault-gyűjtemény kulcsfontosságú darabjaira, valamint olaszországi múzeumokból kölcsönzött műtárgyakra támaszkodik kurátori munkája sorám. A mozgalom építészeinek munkáival is megismerteti a látogatókat Jannis Kounellistől Giuseppe Penonén és Giovanni Anselmón át egészen Giuseppe Penonéig.

Nyitókép: a milánói Mudec Vincent van Gogh. Pittore colto című kiállítása. Fotó: Carlotta Coppo