A Kieselbach Galéria idei téli árverésén a valaha volt egyik legjelentősebb anyag került a közönség elé, amihez hasonlót eddig aligha láthatott a hazai műtárgypiac. „Ha a magyar festészetből valódi remekművek kerülnek árverésre, akkor a gyűjtők vetélkednek értük” – összegezte a sikert Kieselbach Tamás, a Kieselbach Galéria tulajdonosa.
Rippl-Rónai híres Kalitkás nőjének első változata 220 millió forintos leütési árral az év legmagasabb árát hozta. Az 1892-es festmény egy igazi nemzeti ikon, a magyar modern képzőművészet kulcsműve, amelynek szecessziós példányát a Magyar Nemzeti Galériában őrzik. Ez az európai rangú mű indította el a hazai modern festészet történetét.
Czóbel Béla új művészettörténeti korszakot nyitó legjelentősebb fauve képe az 1906-os Parkrészlet (Nagybánya), amelyhez hasonló jelentős festmény nem kerülhet a későbbiekben tőle a közönség elé – véli a galéria. A mű hosszas licitharc után 170 milliós forintos leütési árat ért el, közel megduplázta az eddigi életműrekordot. A most új vevőre talált festmény a fauve Czóbel-képek egy-két darabos, szűk csoportjába tartozott, amelyek kirobbantották a modern forradalmat Nagybányán, örökre megváltoztatva a magyar művészet történetét.
Gulácsy Lajos 1904-es Nő rózsával című festményével 85 milliós kikiáltási árról érte el korábbi életeműrekordját, messze túlszárnyalva a 160 millió forintos leütési árat. A Firenzében készült kalapos női arc a preraffaeliták szépségeszményét tükrözi. Az érintetlen felületű portré méltán vált az életmű egyik legismertebb, legtöbbet reprodukált ikonjává. „A legszebb Gulácsyért a legmagasabb ár” – mondta Kieselbach Tamás.
Vaszary János Virágok szerencsehozó szoborral című, 1926-os csendéleténél 140 millió forintnál koppant a kalapács. A virágok tobzódó színgazdagsága, a leveleket és szirmokat megjelenítő ecsetvonások szétfutó erővonalai mellett a buddhista szerencseistenséget ábrázoló porcelán – lekerekített formáival, önmagukba forduló kalligráfiáival – a keleti bölcsesség, a belső harmóniát kereső transzcendens világfelfogás jelképeként is értelmezhető.
Számtalan más életműrekord született az este során. Kontuly Béla római iskolás ihletettségű műve, Az új otthon megünneplése (Bokrétaünnepély) 85 milliós leütési áron talált új gazdára. A számtalan tehetséget felsorakoztató Gundel család sarja, Göröncsér Gundel János főműve (Mese) 50 milliós, míg Konstantin Frida alkotása (Önarckép macskával) 19 milliós árat ért el. A háború utáni és kortárs művészethez tartozó Lossonczy Tamás nagy méretű kompozíciója (A modern ember) 32 millió forintot, Ország Lili festménye (Zsidó temető) 34 millió forintot ért. Veszely Ferenc pop art montázsa (Századunk, képregény) 13 millió forintért, Fajó János absztrakt kompozíciója (Nyilak I.) pedig 26 millió forintért kelt el.
Fotók: MTI / Hegedüs Róbert