A Szegedi Kortárs Balett táncosainak előadásában a Fekete hattyú című darabból láthattunk egy csodálatos részletet azon a sajtóeseményen, ahol Stohl Luca konferálásában kaptunk ízelítőt az idei Budapest Táncfesztivál hangulatáról és előadásairól. A nemzetközi előadások művészei videóüzenetben mondták el, hogy mennyire fontos számukra a rendezvényen való részvétel. Április 27-én, amikor végre megnyitja kapuit a 24. Budapest Táncfesztivál, méltó nyitányként a fiatal, feltörekvő Nuovo Balletto di Toscana előadásával indul el a rendezvény. A firenzei táncegyüttes Michele Di Stefano – az olasz táncművészet éllovasa – koreográfiájával, a Bayadére, the Kingdom of Shadows-zal érkezik Budapestre, amelyet két estén át láthat majd a magyar közönség.
A gazdag fesztiválprogram kuriózuma a kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncos, Carlos Acosta által alapított Acosta Danza lesz. A tehetséges kubai táncosokból álló társulat először jár Magyarországon, és igazi karibi életérzést varázsolnak a Táncszínház színpadára, Cuban Eclectico című darabjukban. Semmiképpen sem érdemes kihagyni, hiszen a vérpezsdítő élmény garantált.
A nemzetközi fellépők sorát a finn táncvirtuóz, Susanna Leinonen koreográfiája zárja majd, melyben a táncosok Nasty című bátor és megrázó előadásukban a nőkkel és a női testtel szembeni könyörtelen elvárásokra mutatnak rá. Kísérőprogramként, a külföldi társulatok előadásait követően közönségtalálkozóra kerül sor az alkotókkal a Táncszínház előterében.
Természetesen nincs fesztivál a magyar táncélet kiválóságai és a tánc legnagyobb ünnepe nélkül. Április 29-én, a tánc világnapján közös gálaműsorra készül a Magyar Táncművészek Szövetsége és a Nemzeti Táncszínház. A program része, Az évad legjobb alkotója díját elnyert koreográfus előadása mellett, a teljes szakma ünneplése: díjat kapnak végzős növendékek, pályakezdő és már elismert előadóművészek, táncpedagógusok, neves alkotók.
A fesztivál egyik különlegessége, hogy a hazai táncegyüttesek egytől egyig premierekkel érkeznek, így a szervezők azt javasolják a közönségnek, hogy minden estét töltsenek a Millenárison, ünnepeljék a táncművészetet a Nemzeti Táncszínház programjaival.
Izgalmas bemutatóra készül április 30-án a Badora Társulat, akik a Bánk bán nyomán készült táncdrámával érkeznek a fesztiválra. Barta Dóra koreográfiájában azonban a megszokott nézőpont helyett egy női sorstragédia körvonalazódik, melyben Melinda kerül a főszerepbe.
Merész vállalkozásra készül a Szegedi Kortárs Balett, akik Fekete hattyú című balett-thrillerükben egy pszichiátria falai közé kalauzolják el a nézőket, ahol Odette személyiségének szétesését követhetik végig. A sötét, titkokkal teli történetet az együttes művészeti vezetője, a Kossuth-díjas Juronics Tamás állítja színpadra.
Az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat egy furcsa atmoszférájú bemutatóval érkezik május 7-én: Lois Lowry Az emlékek őre című regénye alapján egy látszatra kifogástalannak tűnő társadalom képét festi le, ahol minden a legnagyobb tökéletességben zajlik. Ez azonban csak a látszat, valójában ez a tudástól megfosztott emberek Kánaánja.
Az idei fesztiválon a tánc mellett a zene is főszerephez jut. A Forte Társulat és a Dador Project zenekar Concordia című, a barokk zenetörténet klasszikus szerzőinek műveire készült, élő zenekarral és egy énekesnővel kísért táncjátékában groteszk és lírai kettősök bomlanak ki, a tánc, az élő zene és a prózai szöveg ötvözésével szerves egységet alkotva.
A zárónapon a Duda Éva Társulat Bábel című előadása koronázza meg a Budapest Táncfesztivált. A produkció expresszív képeivel és látványos momentumaival egy eklektikus világot teremt, de a bábeli zűrzavar mélyén ott a harmónia iránti vágy.
A Nemzeti Táncszínház kisterme is premierektől lesz hangos. Május 3-án a 142-es bolygóról érkezett Fehér Ferenc, Lőrinc Katalin és Pál Zoltán idézik fel a régi, gondtalan időket, míg május 8-án a Kulcsár Noémi Tellabor Henrik Ibsen világhírű drámája alapján készült Babaház című előadása debütál.
Tíz évvel ezelőtt, 2014-ben a Nemzeti Táncszínház kezdeményezésére jött létre az első komplex táncszínházi nevelési előadás, a Horda2. A sikeres produkciót két másik táncszínházi nevelési előadás követte: Igaz történet alapján (2016); Talpuk alatt (2018). A jubileum alkalmából a Budapest Táncfesztivál keretében játszott Talpuk alatt című interaktív előadásra rendhagyó módon felnőtt közönséget várnak a szervezők.