47 évesen is örökifjú a Barbie baba

Kultpol

A 30 év körüli modellt megformázó, szuperkarcsú baba a mai napig a játékszobák egyik legnagyobb kedvence, és minden idők legjobban eladott játéka. A statisztikák szerint a világon minden három másodpercben eladnak egy Barbie-t.

A Barbie az évtizedek során nagy változásokon ment keresztül, amit befolyásolt a divat, a zene, a film, a politika és a sport. A Barbie visszatükrözi az adott idő lelkületét, így megtestesíti a különböző generációk stílusát. Például az ötvenes évek jellemzője Elvis és a rock and roll, valamint a párizsi divat volt.

A hatvanas évek elejének női idoljai - mint Jackie Kennedy és Grace Kelly - éppúgy befolyásolták a Barbie-divatot, mint Twiggy, az ünnepelt fotómodell és később a hippimozgalom is. A diszkó-korszakban, a hetvenes években megváltozott a baba külseje, és a Szombat esti láz című film stílusában pompázott, valamint a Bee Gees és az ABBA zenéjére táncolt, majd tükrözte a nyolcvanas évek aerobic- és teniszlázát, ahogy a Dallas és a Dynasty című filmsorozatok szereplőinek stílusát is.

A Harley Davidson-sorozat hajtotta Barbie-t a legendás Route 66-ra, a Világ babái sorozatban pedig idegen országok kultúráját és divatját mutatta be, de a vezérfonal mindig az adott idő trendje. A kilencvenes évek Barbie-ja a színes stílus, valamint a vicces sportok megtestesítője volt. A mai napig a Barbie mintegy hatvanféle szakmai karriert "futott be".

Ezt a hosszú és rendkívül színes Barbie-históriát mutatja be az a kiállítás, amely a  budapesti Syma Csarnokban (Ifjúság útja 2.) nyílt meg. A kiállításon megtekinthető a nővér, a gyermekorvos, a hivatalnok, az elnökjelölt Barbie, de a kiállítás részei a gyűjtők elbűvölő és értékes babái is, például Bob Mackie, a hollywoodi tervező legnagyobb filmsztárok ruháiba öltöztetett Barbie-ja. A kiállításon a LEGO játék is megtekinthető, továbbá lesznek még filmvetítések, és - a kicsiknek - játszóház is.

(Múlt-kor/MTI)