Progresszív gondolkodású, merész, kísérletező művészeket mutatunk be.

Valószínűleg senkinek sem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, a divat jóval több, mint amit a H&M vagy a ZARA kirakatában látunk. 2020-ban már bátran kijelenthetjük, hogy egy önálló művészeti ágról beszélünk, ami túlmutat a mindennapi hordhatóságon, és sokkal inkább képzőművészeti alkotásként értelmezi a kreációkat. Ezen gondolat mentén gyűjtöttünk most össze 5 hazai tervezőt, akik kollekcióikkal sokkolják, provokálják, de legalábbis elgondolkodtatják a közönségüket.

Virág Kerényi

Kerényi Virág fittyet hányt a népszerű minimalista trendekre, és úgy döntött, csak azért is marad a barokk csillogásnál – az ő kollekcióiban egyaránt helyet kapnak a virágból készült kalapok, a gyémánttal borított arcmaszkok, a több kilogrammos, kövekkel díszített platform-cipők. A kifutón lehetetlenség bárkivel is összekeverni a tervező stílusát. Modelljei extrém sminkje egyszerre démoni és gyönyörű – ezt mindenki döntse el maga. Virág elmondása alapján ehhez filmes munkáiból merített inspirációt. És ha ez még nem lenne elég, a rengeteg alapanyag a környezettel is kompatibilis, ugyanis a tervező igyekszik mindig lebomló vagy újrahasznosítható textíliákat és díszeket használni.

Kis-Juhász Fábián

Kis-Juhász Fábiánra akkor figyelt fel a divatvilág, amikor Christina Aguilera magára öltötte egyik kreációját, holott tőle függetlenül is érdemes megjegyezni az extravagáns tervező nevét. Fábián a London College of Fashionön végzett, és a feminista irodalom és filmek jelölték ki az útját a divattervezésben. Elmondása alapján a munkájának fő fókusza a feminitás újraértelmezése, a démonizált női karakterek megjelenítése – és ezekhez gyakran provokatív, ijesztő, akár horrorfilmbe illő jelmezeket készít. Legutóbbi kollekciójában a női test formálására tervezett fehérneműket pécézte ki magának, és ezeket deformálta el úgy, hogy szembeszálljanak a kor klasszikus szépségideáljával. Fábián modelljei szintén tükrözik a márka hitvallását: elsősorban transznemű és queer szépségeket vonultat fel a kifutón.

OST

Mikor az OST alapítótagjait, Sasvári Áront és Lantos Olivért arról kérdezték egy interjúban, milyen egy jó divattervező, Áron azt válaszolta „olyan, aki másképp csinálja a dolgokat.” Ezt a feladatot hiba nélkül teljesíti immáron 3 éve a márka, ami a kelet-európai identitásból merít inspirációt. Az OST ruháiban az ellentétek dominálnak: egyszerre jelenik meg a szocialista, a nyolckeri, az ázsiai, az olcsó piaci giccs és a popkulturális esztétika, nem nélkülözve a gageket, a humort, az iróniát. A darabok között egyaránt találhatunk fodros szoknyát, uniformist, vagy akár Kiszel Tünde-idézettel ellátott munkaruhát, és a srácok azt vallják, hogy az öltöny bátran párosítható a susogós melegítőnadrággal.

Romani Design

Az ötvösművész és tervező Varga Erika, valamint testvére, a művelődésszervező Heléna éveken át járták a hátrányos helyzetű falvakat és cigánytelepeket, hogy oktassák a helyi közösségeket, és gyűjtőmunkát készítsenek az életükről. Már ebből is látszik, hogy a Romani Design jóval több, mint szimpla divatmárka – a nővérek az oktatásra, a szociális tevékenységre és a roma kultúra népszerűsítésére helyezik a hangsúlyt. A ruházkodás pedig remek platform, ha hagyományőrzésről van szó: a kollekciókról meglepő szín- és mintakavalkád köszön vissza, amit – a lányok elmondása alapján – gyakran a cigány balladák, énekek inspiráltak.

„Számomra a divat ugyanaz, mint írónak a szavak, festőnek a színek. A ruháimon keresztül tudom megfogalmazni önmagam, és megteremteni azt a világot, amelyben szívesen élek” – vallja Varga Erika ötvösművész és tervező, a Romani Design ötletgazdája.

BORBALA

Ferencz Borbálát hidegen hagyja minden, ami „trendi”: kerüli a hagyományosat, nem tervez szezonális kollekciókat, és nem akar senkinek sem megfelelni. Ahogy egy korábbi interjújában mondta: „Számomra a munka öröme és az élmény a legfontosabb. És én ezt szeretném leginkább megragadni, közölni. Ruha így is, úgy is van elég a világon.”

Ha pedig már így is, úgy is van, akkor nem mindegy, hogy azzal növeljük vagy csökkentjük a hulladéktermelést. Borbála ócskapiacokról, turkálókból és az ismerőseitől szerzi be az alapanyagokat, amiket aztán újrakomponál, és patchworköt készít belőlük. Éppen ezért minden darab egyedi és megismételhetetlen, szándékosan pontatlan vagy „rontott", ám akár éveken át is használható. A tervező úgy gondolja, a divat feladata, hogy meglepje és kizökkentse az embereket, és végre megkérdőjelezzük, hogy miért vásárolunk agyba-főbe fast fashiont ahelyett, hogy a klímaváltozás kérdésével foglalkoznánk.

Kiemelt kép: viragkerenyi