Blasek Gyöngyit, hazánk legidősebb jelenleg is aktív bábművészét köszöntötte a Budapest Bábszínház társulata vasárnap. Egyik legkedvesebb szerepét, a Gengszter nagyit játszotta aznap, a 80. születésnapján.

Blasek Gyöngyi 1965-ben, az Állami
Bábszínházban kezdte pályáját. Az akkori országos részleg művészeként a
legeldugottabb falvakban élő gyermekeket is megismertette a bábszínház
csodájával.

Alakításai árnyaltak,
kidolgozottak. Szép orgánumával a legkülönbözőbb bábszerepeket „lelkesítette
át” az öt évtized alatt: A gyáva
kistigris
címszerepét, Totó kutyát az Ózból,
Egér mamát a Mi újság a futrinka utcában?
előadásból, Jozefinát többszáz alkalommal a Minden
egér szereti a sajtot
című produkcióból.

Gazdag mozgáskultúrájáról, jó
zenei ritmusérzékéről tesz tanúbizonyságot évek óta a Diótörő (Anya), A
varázsfuvola
(Pamina) és a Háry János
(magyar silbak) bábszínpadi adaptációiban.

Intenzív színpadi jelenléte minden szerepén átüt.

Független produkciók és prózai színházi feladatok is megtalálták olyan rendezők mellett, akik először a Bábszínházban dolgoztak vele. Azt vallja, hogy a bábos tapasztalat megtanította absztrahálni, így nincs lehetetlen feladat számára, mert

„…minden azon múlik, én minek képzelem magam”.

Prózai előadásokban játszott már 300 kg-os nőstény elefántot, 3 éves infánsnőt, inkvizítort és a Faust idős Margitját is.

Fiatalokat megszégyenítő munkabírással rendelkezik, lelkesen, energiával és kíváncsian veti bele magát minden újabb feladatba. A Budapest Bábszínház legújabb generációjához tartozó művészek különleges alkotótársra találtak benne: nyitottsággal és minden fenntartás nélkül csatlakozott a tabutémát feldolgozó Semmi című regényből bábelőadást készítő fiatal csapathoz, és lenyűgöző természeteséggel illeszkedett az előadásba élőszereplőként és bábosként egyaránt. A produkció 2013 óta repertoáron van, elnyerte a Színikritikusok Díját, az ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén pedig két díjjal is elismerték.

Ugyanez a fiatal csapat a
következő produkcióját kifejezetten Blasek Gyöngyire építette. A David Walliams
regényéből adaptált Gengszter nagyi
magát ékszertolvajnak kiadó nagymamájának szerepében bábosként és abszolút
főszerepet alakító prózai színészként is a hátán viszi az előadást.

Az elmúlt években olyan, felnőtteknek szóló előadásokban nyújtott emlékezetes alakítást, mint A képzelt beteg, A vihar és az Esti Kornél. E produkciókban a bábszínházba ritkábban járó közönséget is lenyűgözte féktelen játékkedve, a groteszk és az abszurd ábrázolására való különleges képessége, a korát és alkati adottságait tudatosan használó, érett színművész profizmusa. A vihar záróképében Fodor Tamás Prosperóját elhagyó Arielként még sokáig emlékezni fog rá a közönség.

Blasek Gyöngyi bábszínészként gazdag életművet épített fel, egy legendás korszak legendás előadásainak volt részese.

Már elmúlt hetvenéves, amikor a fiatal rendezők újra felfedezték maguknak, és immár nem csak bábos, de jelentős prózai szerepeken keresztül is generációjának egyik legkülönlegesebb, érett színművészévé vált. Színházi szerepei mellett a legutóbbi időkig folyamatosan tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, kurzusain a jövő bábjátékosai sajátították el a klasszikus árnyjáték technikai alapjait.

Rajongása a bábok iránt a
családjában is öröklődik: lánya, Bánky Eszter szintén a Budapest Bábszínház
társulatának tagja, míg unokája, Bánky Sára végzős az SZFE bábszínész
osztályában.

Munkásságát 2006-ban Aase-díjjal jutalmazták, 2015-ben pedig Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetésben részesült.

Forrás és fotók Budapest Bánszínház